Weer aan de slag - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu Weer aan de slag - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu

Weer aan de slag

Door: Jantineke

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Jantineke

13 Mei 2011 | Kenia, Mombassa

Hallo allemaal,

Onze vakantie is weer voorbij en we zijn weer een weekje aan de slag.
Het was een goede tijd dat mijn ouders met mijn broer en schoonzus op bezoek waren.
We hebben rust gehad en weer heerlijk bij kunnen praten.
We hebben Jantineke's familie heel wat van Mombassa kunnen laten zien. Van de onderwaterwereld tot aan de oude stad, van een luxe safari tot aan de krottenwijk (zie het vorige verhaal van pa Pronk). Het was voor ons een bemoediging dat ze gekomen waren om te kijken hoe wij leven hier en wat wij allemaal meemaken. Het was een goed tijd en wij zijn er erg blij mee.

Voor ons was de safari ook een hele belevenis. We zijn allemaal wel een beetje de dierentuin gewend waar we dieren laten leven in onze wereld. Nu waren we te gast in de wereld van de dieren. Onder leiding van onze gids/chauffeur hebben we meer dan 300 kilometer gereden door de wereld van de dieren. Giraffen en olifanten waren de eerste dieren die we tegen kwamen. Gelijk 10 tallen foto's geschoten en enorm enthousiast over deze dieren. Later bleek dat we nog wel honderd olifanten en giraffen zouden zien. Ook hebben we vele gazellen, antilopen, reebokjes gezien. (voor ons zijn ze allemaal eigenlijk hetzelfde, maar de gids vertelde ons iedere keer de juiste naam). Buffels en struisvogels en allerlei vogels hebben we ook gespot.
De eerste nacht sliepen de olifanten en buffels zowat in onze kamer en kwamen ze drinken uit een poel naast het hotel. Ook werd er een stuk vlees opgehangen waar soms een luipaard op af komt om dit te verorberen. De restjes werden bij elkaar gezocht door , zoals in “the Lion King” beschreven, “de drol van de aarde”... de hyena.
De tweede dag hebben we bijna een uur geracet om leeuwen te kunnen zien. 80 km/u over hobbelige zandweggentjes maar het was het waard! Uiteindelijk bleken er 3 mannetjes leeuwen enkele tientallen meters van de weg te liggen. Ook hebben we die dag krokodillen, nijlpaarden en verschillende vissen kunnen bewonderen.
Op de derde dag hoopte we naast alle eerder genoemde dieren nog een cheeta te zien maar deze had zich helaas verstopt.
Naast alle mooie foto's van de dieren hebben we ook prachtige natuurfoto's van de omgeving, en ook enkele met op de achtergrond de Kilimanjaro (voor de gene die ook niet wisten waar deze zich bevind: in Tanzania).

Afgelopen maandag zijn we weer bij Dickson begonnen.
Het was weer wennen en zeker de eerste dagen waren erg vermoeiend, maar het waren goede dagen.
Doordat we er even uit waren ga je ook naar dingen anders kijken en neem je dingen voor om te gaan doen. Deze nieuwe dingen gaan doen is deze week al goed gelukt.
Jantineke is 2 ochtenden met Blessing bezig geweest, om haar te stimuleren in haar ontwikkeling, als we terug kijken naar haar ontwikkeling toen wij er net waren en nu, zien we al een vooruitgang.
Dit is wel iets waar we God voor mogen danken.
In de middagen is ze bezig geweest voor de school om materialen te maken, ook hier zit (eindelijk) vordering in. Jantineke was bezig om zandletters te maken, dit zijn letters van zand op een houten plankje. De kinderen moeten deze voelen en daarna de klank van de letter zeggen. (dit is voor het lesgeven via het Montessori methode waar de school in januari mee is begonnen). Deze zandletters heeft Jantineke donderdag zo goed als af kunnen maken met daarbij ook zandnummers (het zelfde principe alleen dan met nummers in plaats van letters). Donderdag middag heeft ze een begin gemaakt aan vormen puzzels, dit is ook weer een heel werk maar dit vind Jantineke wel erg leuk om te doen.
Jeroen heeft maandag en dinsdag de achterstallige mails beantwoord, en is heeft ook met Blessing geholpen om haar in haar ontwikkeling te stimuleren. Jeroen heeft Jantineke ook geholpen om de plaatjes te schilderen voor de zandletters en zandnummers. Donderdag is Jeroen de klusjesman geweest. Hij heeft een hor gemaakt voor het raam van de jongenskamer, een regenpijp gemaakt naast de trap, de opslagruimte voor gereedschap iets opgeruimd en in de middag Jantineke geholpen met zagen, schuren en het uittekenen van de verschillende vormen voor de puzzels.

Met nog 4 en halve week te gaan hebben we zo nog genoeg dingen te doen, wel moeten we meer rekening met het weer houden want er kan zomaar elk moment een plensbui uit de lucht komen.

Veel lieve groeten uit een op dit moment zonnig Mombassa.

Jeroen en Jantineke

• 13 Mei 2011 - 13:21

Arij Jan Westerveld:

Hej Jantineke en Jeroen.

Is er misschien een mogelijkheid als jullie terug zijn in Heerjansdam iets te laten zien vanwat jullie b.v. daar gedaan hebben en wat jullie op je safari allemaal gezien heben voor een wat groter publiek, b.v in een kerk?

Ik bid elke dag voor jullie dat het goed mag blijven gaan.

Groetjes,

Arij Jan Westerveld

• 13 Mei 2011 - 14:55

Remco & Esther:

Heee lieverds!!!

Heerlijk om weer even een Blog te lezen :D Foto's zat, papa heeft ze op de laptop... ik moet ze allemaal nog maar eens goed bekijken.. maar ja moet ik wel opschieten want paps gaat maandag weer naar zee.

Fijn dat jullie vooruitgang bij Blessing zien... dat is oprecht een blessing :D Het is bijzonder en ik denk dat jullie met veel bewondering naar kijken. (ook al gaat het niet altijd even snel)

Hihihi mama roept hier eventjes: tjongen jonge wat een stof ligt hier.. het lijkt Kenia wel :p ze is de badkamer aan het schoonmaken hihi.

Maar leukies, zet hem op! Gods zegen... denk aan de tekst die ik vanmorgen stuurde!

Dikke kus en knuffels vanuit een warm hart,
    Jullie broer en zusje

• 13 Mei 2011 - 17:06

Ma Pronk:

Zoals je bij Esther knt lezen hebben we hier ook last van stof. Vrijdag is en blijft de dag om dat hier uit het huis te jagen. Dat is ook wel gelukt.
    Wat een leuke foto van Blessing ze doet wel erg haar best. Reageert ze al en beetje maar of moet alle initiatief nog van jullie vandaan komen? Leuk he al die foto's pa heeftze voor mij op een cd gezet zodat ik ze ook op school kan laten zien. Is het jullie vorrige week nog geluk om je opdracht te vinden?
    Groetjes en een knuffel van Ma Pronk

• 13 Mei 2011 - 17:57

Marjolein:

Heee!

Leuk om weer eens een stukje van jullie te horen. Goed om te horen dat de vakantie leuk en gezellig was. En dat jullie al zegen zien van je werk daar! :) Super tof!!! Ik wil jullie nog heel veel succes & zegen wensen tijdens de tijd dat jullie daar nog zijn.

Liefsss,
    Marjolein

• 13 Mei 2011 - 20:06

Corma:

Superleuk weer om te lezen en wat een geweldige foto's!!!
    Geniet nog even heerlijk van het daar zijn, time flies!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    :-)

Liefs, Corma

• 14 Mei 2011 - 07:25

PaRonk:

Ha Luitjes! Ik slik net de laatste malaria-pil door, als ontbijt. Jullie zijn wer lekker aan de slag, lees ik! De Heere Jezus zegt:"sla de hand aan de ploeg, en zie niet om naar hetgeen achter je ligt...." Geef Blessing en Erik een dikke knuffel van mij. Ik moet mijn koffer in gaan pakken (alweer) want maandag ga ik weer naar zee. Als ik afmonster ik juli zijn we allemaal weer thuis!!! Kus & big hug, Peps!

• 14 Mei 2011 - 17:19

Jochum En Sarie.:

Ha lieve mensen,
    Wat leuk dat jullie zoveel gezien hebben en ook de mooie foto's er bij. Geniet van de laatste weken!!!
    Hartelijke groet,
    Sarie.

• 14 Mei 2011 - 19:11

Tante LIA :

Hoi lieve Neef en Nicht, Wat mooi zo'n safari, echt bijzonder om leeuwen en olifanten en andere in de natuur te bewonderen, beter dan Blijdorp waar al die dieren in een kooitje zitten. Wat een mooi kindje is Blessing en wat fijn dat jullie kunnen zien dat ze vooruit gaat. Wat zijn jullie toch creatief! puzzels en zandletters!!! ik weet zeker dat ze jullie enorm gaan missen over een maandje!! Ik ben ontzettend benieuwd naar al jullie verhalen en foto's! kunnen jullie niet een familie foto-avondje houden?? lieve jeroen en jantineke veel zegen op jullie werk, ik bid voor jullie.. liefs van jullie tante

• 15 Mei 2011 - 17:47

Oma Grootendorst:

Lieve Jeroen en Jantineke.Wat een belevenissen daar in Kenia. Jullie hebben al meer gezien dan wij in ons hele leven.Gelukkig geen problemen gehad met de dieren, ik vind het soms wel eng. Maar dat is de leeftijd. Wij zien als ouderen wat meer apen en beren op de weg. Wat gaat de tijd snel enkele weken nog en dan komen jullie terug naar het koude kikkerland, Vandaag maar 15 graden ik heb zelfs getwijfeld of ik de houtkachel aan zou maken.Romke kwam nog langs en vond het al vreemd dat deze niet aan was. Oma stookt heel graag dat weten jullie wel. Als jullie terug zijn en je hebt het koud geen probleem ik stook je zo de tent uit. Alle gekheid op een stokje we zullen heel blij zijn als jullie weer bij ons aan de tafel mee eten. Gister nog een pan bruine bonensoep gekookt en rijstteschotel na. Tinie Vermeer was hier en die wilde dat graag en ook opa had er trek in. Nu dan kun je haast niet anders. Als het 30 graden was geweest hadden ze me niet zover gekregen maar het was een stuk kouder geworden en het was best lekker. Ook dat zal voor jullie weer wennen zijn met het eten maar ik denk dat het snel went.Misschien al groente uit onze tuin Opa en en vader Chris zijn druk in de tuin en willen de bonen en bieten de grond wel uitkijken. Gelukkig heeft kwam er een beste bui en met maar even wat hagel want daar zitten we ook niet op te wachten.Toch is de grond nog maar een beetje nat,het was ook erg droog.Ook de komende dagen blijft het wisselvallig. Als alles goed gaat gaan wij 30 Mei een paar dagen nar Friesland. Sape wil ons brengen en gaat met de trein naar huis zodat wij daar een auto hebben ,voor opa mooi om even langs Bauke en Binnie en mijn broer Kees. Daar is altijd wel wat te doen . De houthandel is inhmiddels verkocht maar wel nog de verkoop van tuin spullen en wat hout Bauke heeft wel weer meer werk.We zijn blij dat ook Romke werk heeft .nu is mijn praatje weer op en e gaan nog even naar een kennis toe opa wil nu weg. Lieve groeten En gebed voor jullie dat alles goed mag gaan.Opa en oma uit Heerjansdam.

• 15 Mei 2011 - 17:50

Joke Schipper:

Ha Jeroen en Jantineke,

Indrukwekkend zeg, die safari! En nu weer heel creatief samen aan de slag voor de kinderen. Wat zullen ze jullie missen als jullie tijd in Kenia voorbij is!
    Geniet er nog van!

Veel liefs,

Joke

• 18 Mei 2011 - 18:55

Hanneke:

Hoi,
    Echt super tof om al die dieren in het echt te zien!!!
    Gr Han

• 23 Mei 2011 - 09:49

Pieter En Petra:

Tsjonge wat gaat de tijd toch snel.
    Wat een mooie plaatjes hebben jullie geschoten tijdens de safari. Dat lijkt me heerlijk om ook eens te doen.

Ook hier vliegt de tijd voorbij. Gisteren sprak Jan Bakker van Alpha NL. Het was een goede tijd en we hebben enorm van hem genoten.

We zien uit naar het weerzien na de Pinksteren en wensen jullie nog een fijne tijd toe.

Hartelijke groeten, ook aan Matheka en Ria en Mirjam.

Pieter en Petra en kidz

• 23 Juni 2011 - 20:02

Gerry Rosmolen (Bobo:

Hoi Jeroen en Jantineke,
    Sorry voor mijn late berichtje (jullie komen alweer bijna naar huis) maar ik zag gisteren in de nieuwe Bobokrant pas een verslagje van jullie werk in Kenia.
    Heb wat reisverslagen gelezen. Prachtig en machtig werk, zo te zien.
    Hoop je binnen kort weer eens op de werkvloer te zien om een beetje bij te kletsen. Een goede reis naar huis en voor straks welkom thuis in Nederland.
    Groetjes Gerry Rosmolen en familie