Alweer 2 weken voorbij... - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu Alweer 2 weken voorbij... - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu

Door: Jeroen en Jantineke

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Jantineke

22 Mei 2011 | Kenia, Mombassa

Alweer 2 weken voorbij...

De tijd vliegt om hier in Kenia, inmiddels zijn we al een beetje aan het aftellen begonnen zodat we niet ineens weer terug moeten naar het, zoals we horen, lekkere warme Holland.
Ook hier is de temperatuur nog steeds goed, al hebben we wel regelmatig last van een zware regenbui. De buien vallen voornamelijk in de nacht alleen soms ook overdag. Zo hebben we gisten een half uur geschuild bij een waterverkooppunt tussen ons huis en de matatu halte. Natuurlijk zagen we de bui wel aankomen maar het is toch moeilijk in te schatten hoeveel tijd je nog hebt. Het begon met een paar spatjes maar binnen een minuut stonden we toch al te schuilen onder een boom en nog een halve minuut later waren de hemelsluizen helemaal geopend en waren we blij dat we inmiddels verhuist waren naar het bijna waterdichte gebouwtje.
Gelukkig staat de wereld hier een beetje stil het buiten regent.

Afgelopen zaterdag hebben we heerlijke grootmoedersoliebollen gebakken voor alle kinderen in Dickson. We dachten eigenlijk dat ze dat hier ook wel kende maar we zijn er achter gekomen dat oliebollen echt iets Nederlands is. Met een recept van internet hebben we alle ingrediënten ingekocht, Tja een pak Koopmans zat er deze keer niet in. Na het mixen (gewoon met een soeplepel) en het rijzen (de emmer was maar net groot genoeg) aan het frituren geslagen. Het frituren gebeurt hier ook natuurlijk gewoon op houtskool. Uiteindelijk hebben we rond de 130 oliebollen gebakken en heeft iedereen er van gesmuld.
Weet je, eigenlijk zijn oliebollen in deze periode veel lekkerder dan met oud en nieuw.
De foto's hiervan komen later.

Verder zijn we weer druk bezig geweest met het maken van materialen voor de school, schilderwerk (tussen de buien door) en Blessing te laten kruipen en lopen.
Ook hoeven jullie waarschijnlijk niet lang op het fotoboek de wachten, want Jantineke is al avonden bezig geweest om dit te maken. Dus als we thuis zijn kunnen we het gelijk bestellen!

Naast alles wat we hier beleven zijn we eigenlijk ook wel benieuw hoe het met jullie allemaal gaat en hoe alles eruit ziet (we vertrokken natuurlijk midden inde winter)

Al met al hopen we hier nog veel te doen maar kijken we ook wel uit om weer terug te zijn in Nederland.

Heel veel groeten,

Jeroen en Jantineke

• 22 Mei 2011 - 16:26

Saar & Nine:

Ha Jeroen en Jantineke,

Tis weer is tijd voor een krabbeltje, ik lees en zie echt hele mooie en leuke dingen. De tijd gaat erg hard he, gaaf om te zien dat jullie echt met veel liefde deze dingen doen. Hier gaat alles goed, tis al een behoorlijke tijd redelijk warm en droog gemiddeld 17-24 graden heel af en toe een buitje
    Nog een hele fijne laatste weken en tot horens!

Liefs,

Saar

Nine

• 22 Mei 2011 - 16:56

Joke Schipper:

Ha lieve globetrotters,

Ja, ook hier gaat de tijd snel. Wat leuk dat jullie oliebollen hebben gebakken voor de kinderen! Sterkte met de buien; de boeren hier zullen er jaloers op zijn en de waterschappen hebben moeite om alles te reguleren, zo droog is het hier geweest.
    Nog een heel fijne tijd!

Liefs,

Joke

• 22 Mei 2011 - 17:18

Ma Pronk:

Hoe het er hier uit ziet? Gisteren de planjes water gegeven, of wat ervan over is. Plantjes doen het toch niet zo goedineen leeg huis. maar ze zijn nog niet helemaal dood,dus ze krijgen water. ook buiten krijgen ze natuurlijk een slokje, tussen de violen staat wat onkruid, maar aan de aarbeienplanten zitten al wat aarbeien. Wie weet zijn ze rijp als jullie komen! Hier alles prima maar ook weer stil.
    Doe ze daarallemaal de groeten en tot ziens kus Ma

• 22 Mei 2011 - 17:20

Tessa:

Wat een leuk idee oliebollen!
    Ik (en ik denk wij allemaal wel) kijk er uit naar jullie fotoboek! Ben echt benieuwd!
    Na vele dagen extreem mooi weer heeft het hier vanochtend gestort. Dat was wel weer even wat anders als die mooie dagen. Bij jullie is dat natuurlijk helemaal erg in het regenseizoen!
    Gaat het al beter met Blessing het lopen?

Liefs vanuit hier

• 22 Mei 2011 - 19:35

Heleen Van Deuzen:

Gaaf verhaal en supermooie foto's (bij het vorige bericht)!! Geniet er nog even van! Ben benieuwd naar de verhalen verder!
    Groetjes heleen

• 22 Mei 2011 - 20:08

Vaders Chris:

Om je alvast te laten wennen aan jullie terugkeer: de sneeuw is ondertussen gesmolten en de schaatsen staan alweer een poosje in het vet. Natuurlijk zijn we na al de voorjaarszon nog lang niet zo bruin als jullie maar we proberen je wel in te halen natuurlijk wat niet mee zal vallen omdat we toch ook wel wat wisselend weer hebben gekregen. Dat is alleen maar goed voor de plantjes en de waterstanden want de de schepen op de Rijn moeten bijna wielen onderbinden. Wij tellen ook af maar hopen dat je nog mag genieten van de laatste weken, dagen en dingen die je daar mag en kan doen. Het zit zo vaak in de kleine dingen, een knipoog, 5 minuten aandacht, een luistert oor, gefrituurde meelballen naar oud Hollands recept voor iedereen.
    Geniet en doe, Hij zegent het wel.

Kus

• 22 Mei 2011 - 20:39

Tante Lia:

Ja hoe is het hier, zoveel is er nu ook weer niet verandert hoor in Nederland.. gisteren was het prachtig weer en ik heb 40 km. gelopen rond Heerjansdam/oude maas! het is prachtig daar! dus een aanrader om er op uit te trekken als je straks weer "thuis" bent. vannacht veel regen en onweer maar toch gelukkig op de fiets naar de kerk......Arie haalde Kenia nog aan in zijn preek...dus ik moest gelijk aan jullie denken..
    lieve mensen het lijkt me super om jullie weer te zien en ik ben benieuwd naar het fotoboek! veel sterkte de laatste 24 dagen, geniet er van! en Gods Zegen op jullie werk!
    liefs van LIA

• 22 Mei 2011 - 20:54

Jochum En Sarie.:

Lieve mensen,

Ja, nog even en jullie zijn weer thuis met heeeel veel verhalen en ervaringen.
    Hier is het intussen kwart voor elf in de avond. Het was een winderige dag zo langs de kust. Vanmorgen heeft Jochum gezongen met zijn koor in Parnassia. Ook hier is het erg droog, maar gelukkig heeft het de afgelopen nacht wat geregend. Goed voor de tuin. Oliebollen in de zomer is een prima idee. Wat zullen de kinderen gesmuld hebben en jullie ook denk ik.
    Heel veel plezier de laatste weken. Gods zegen over al het werk bidden we jullie toe.

Een hartelijke groet van
    Jochum en Sarie.

• 23 Mei 2011 - 07:53

Monique:

Jullie verhalen klinken super! Maar...toch ook weer leuk als jullie weer in Nederland zijn!! xx

• 23 Mei 2011 - 13:29

Theo En Claudia:

hoi allebei,succes met aftellen!!
    we hebben wel genoten van jullie verhalen,mooi dat jullie dit samen hebben gedaan!
    alvast een veilige terug reis gewenst,en niet stiekum zo'n klein schattig donker bolletje in meenemen:)
    ps dragen ze de kinderen daar ook in doeken ,zo ja kun je een foto maken van n kind van anderhalf? met de gewone doek lukt het mij niet meer met ruben dus ik doe vast iets verkeerd..het stuk waar ik moeite mee heb,van billen naar knieholtes,dat blijft niet zitten:)

• 23 Mei 2011 - 15:02

Remco & Esther:

Liefjes!!

Haha wat cool oliebollen! Spontaan krijg ik er ook zin in... was ik maar daar :P maar met oud en nieuw komt er bij mij geen oliebol binnen (Esther dan, Bij Remco wel natuurlijk)
    Remco is lekker aan het afronden van zijn studie, nog een aantal examens en herkansingen en dan is hij klaar. Esthers schooljaar zit er ook alweer bijna op. Deze week is de laatste lesweek en dan de verschillende toetsen en herkansingen etc. Dus dat word nog even flink werken.

Voor de rest zijn we allebei toe aan vakantie, de weekenden zijn te kort om echt samen leuke dingen te doen en uit te rusten... dat komt dus over een aantal weken wel weer.
    Lieverds! Ik mail jullie snel weer is.

Mega dikke kus en knuffels van ons!

• 23 Mei 2011 - 19:46

Oma Grootendorst.:

Jeroen en Jantineke. Terwijl ik zit te wachten op Dorinda met de kleintjes evn kijken of er een mail is.Jawel dat had ik niet gedacht want ik nam eigenlijk zomar aan dat jullie verhalen wel zowat op zouden zijn. En jawel een verhaal hoe verzin je het oliebollen bakken. Nu weten ze gelijk hoe wij oud en nieuw vieren. Laat ik nu pas in de diepvries ook nog 2 zakken vinden omdat we toen er niet meer aan toe kwamen we hadden echt genoeg en Jeroen de bakker had er ook voor ons. Heel fijn en nooit achter je gezocht jeroen zo,n kok en bakker. Want we verwachten zeker eigengemaakte taart als jullie weer thuis zijn en en beetje bij gekomen van alle drukte en reis.Wat is het snel gegaan als je er voor staat denk je een half jaar/Wat kan daar niet in gebeuren.We zijn dankbaar dat jullie daar tot zegn mochten zijn enbidden voor een goede tijd daar nog en de reis terug. Lieve groeten van opa en oma Heerjansdam

• 28 Mei 2011 - 16:39

Peps!:

Haalo Kinderz! Ik hoor dat het goed met jullie gaat! Hoe het in Holland is weet ik niet, want ik zit op dit moment op de Middelllandse Zee, onderweg van Gabes in Tunesie, naar Arles op de Rhone in Frankrijk. Stralend zonnetje, blauwe lucht, kalme zee, en als kaptein geen moer te doen, natuurlijk. ( hahahahaha) Nadeel is wel dat je voor de Tunesische kust geen internet hebt ( buiten de footprint) en dat het verderop naar het westen vaak niet gaat wegens technische gebreken.... Maar somzzzzz, doetiehut! Ik reken begin juli thuis te zijn, tegelijk met jullie, dus die week kamperen in Friesland lijkt wel te gaan lukken! Tot die tijd bidden we nog hard voor elkaar, groeten, Peps!