Sloppenwijk - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu Sloppenwijk - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu

Sloppenwijk

Door: Pa Pronk

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Jantineke

25 April 2011 | Kenia, Mombassa

Mombassa, 25 april, 2e Paasdag, 2011
Het is broeierig warm, de thermometer wijst 33 graden aan, en af en toe vallen er zware regenbuien.
Jeroen belt Matheka op, en vraagt of het mogelijk is om ons plan, het bezoeken van de sloppenwijk Tutor, uit te voeren. Matheka klinkt wat bedenkelijk, maar kan vervoer en gids organiseren. We lenen het busje-met-chauffeur van de kerk, en krijgen een bodyguard mee in de persoon van Paul, een gespierde ex-boxer. Als eerste doen we uitgebreid boodschappen bij de Super om voedselpaketten samen te stellen. We doen er maismeel en bloem in, olie, rijst, suiker en een klein pakje zout in. Verder slaan we zakken vol lolly's in, om uit te delen aan de kinderen.
Voorzichtig hobbelt ons hoog-bejaarde Nissan busje door gaten en kuilen op het zandpad, slalommend om de diepe plassen heen: het is regentijd! De huisjes worden kleiner en kleiner, we zien minder verf en meer golfplaten verschijnen. We slaan een hoek om, en nog een, en dan kunnen we niet verder met het busje. We stappen uit, en volgen Paul. Plotseling staan we midden in de modder en vuilnis tussen lemen wandjes van de kleinste hutjes, voorzien van golfplaten. De toch al smalle straatjes worden smaller en smaller, tot er nauwelijks nog een meter over is. In de steile helling van de heuvel zijn treden gemaakt van oude autobanden. De riolering is een open goot waardoor behalve water ook de nodige menselijke uitwerpselen worden afgevoerd. De stank is ondraaglijk, de hitte overweldigend, de luchtvochtigheid hoog. Glijdend en glibberend struikelen we naar beneden, achtervolgd door een uitgelaten kinderschaar: “Hello, how are you?” Ook de kleintjes spreken bijna vloeiend Engels: het is niet voor niets Kenia's 2e taal. Paul gidst ons naar de adressen waar de nood het hoogst is; als pastoraal werker is hij in deze wijk actief. Mensen bedanken ons uitbundig, er worden handen geschud en lollies uitgedeeld. We worden hier en daar binnen genodigd. We moeten diep bukken bij de deur, en stoten bijna ons hoofd tegen de zinken golfplaten van het dak. De hele woning meet 2 bij 2 meter, de vloer van aangestampte aarde, een plank op een doos en een oude deken vormen het interieur. Hier wonen 3 volwassenen en 4 kinderen. Ik overhandig een pakket. Er worden handen gevouwen, en opgeheven naar de hemel: “We zullen voor jullie bidden!” beloven de bewoners. “Wij bidden voor jullie”, reageren wij. “Dat kun je nu ook doen?” suggereert Paul. En daar sta je dan als rijke westerling, tegenover arme Keniaan. “Dank U God, voor Uw zegeningen! Wil dit eten zegenen, en help deze mensen. Wij hebben U iedere dag nodig. En wij hebben iedere dag Uw genade nodig....”
Terug in de bus, onderweg naar de andere wereld, schamen we ons voor onze rijkdom. Wat hebben wij gedaan om dat te verdienen? Waarom zijn wij op een andere plek geboren? Genoeg gedachten om lang bij stil te staan, genoeg reden tot dankgebed, genoeg schrijnende armoede om hulp te rechtvaardigen....
Groeten, Pa Pronk.

• 25 April 2011 - 20:26

Liesbeth:

heel.. heel bijzonder dit te lezen en vooral de foto's er bij te zien, wat mooi om mijn kinderen daar op die plek te zien daar waar het meeste nodig is. Wat had ik hier graag bij willen zijn.
    Geniet van elkaar en heel veel liefs

• 25 April 2011 - 20:38

Jasper & Erna:

Wat goed om zo de paasdagen door te brengen!!! Jullie hebben veel mensen gelukkig gemaakt en uiteraard ook onze hemelse Vader..want wat je ook gedaan hebt voor de minste van Mijn broeders, zegt Jezus, dat heb jij voor Mij gedaan.....Veel zegen daar en liefs van ons!

• 25 April 2011 - 20:48

Remco & Esther:

Ha Lieverds,

Wat een verhaal, een hele belevenis die jullie allemaal niet snel zullen vergeten, denken we. Het is heftig en zijn er allebei stil van na het lezen... maar ook wel heel mooi dat jullie dit mogen doen op de tweede paasdag. Gods liefde uitdelen! De Heer is ook voor hen opgestaan :D

Heel veel zegen in alles maar boven al in de cultuur-shock. God is met jullie!
    We houden van jullie.

Dikke kus, uit het warme zonnige NL

• 26 April 2011 - 08:51

Jochum En Sarie:

Wat een voorrecht dat jullie daar mogen zijn. Wij vieren hier Pasen wel op een heel andere manier. Gaan daarna weer over tot het dagelijks leven. Stappen in onze auto om maar iets te noemen en gaan naar ons werk. Heel gewoon allemaal. We kunnen ons de ellende en uitzichtloosheid daar nauwelijks voorstellen, met daarbij ook al het andere leed in deze wereld dat via de tv tot ons komt. Hartelijk dank dan ook dat we door jullie mee mogen kijken in de wereld daar. Maar ook het leed dicht bij ons huis, binnen de psychiatrie, is groot.
    Jochum kan door zijn werk iets van Jezus Christus laten zien elke dag weer. Ook dat is een voorrecht om te kunnen doen. Zo krijgen we, denk ik, allemaal een plaats in deze wereld om de liefde van God uit te dragen.
    Heel veel kracht en doorzettingsvermogen wensen we jullie toe. Dat de wind van Gods liefde over deze wereld mag waaien en zo mensen hoop mag geven.
    Lieve groet
    Sarie.

• 26 April 2011 - 10:54

Marja Kraak:

Hallo Jeroen en jantineke,

Wat een bijzondere ervaring he die laatste in de sloppenwijken. Wel heel mooi om zo de paasdagen door te brengen. Heb al een hoop verhalen gelezen van jullie, het is nog al wat wat jullie meemaken. Heel mooi voor jullie om dit mee te maken maar voor ons weer mooi om te lezen dat jullie de opdracht van Jezus zo aan het uitdragen zijn ben gewoon gezond jaloers op jullie lijkt mij ook wel eens wat. Heel veel kracht en liefde toegewenst voor nu en de komende tijd.

• 26 April 2011 - 18:16

Oma Grootendorst:

Lieve Jeroen en Jantineke Dit is wel een heel ander verslag dan van de vorige keer dat jullie dar ergens een meisje moesten ophalen.Als ik het goed heb begrepen zijn jullie loge,s mee geweest want vader Pronk deed verslag Ik ben het er roerend mee eens ; hoe overdadig wij het hebben en daar zo,n ellendig bestaan. We zingen van harte mee in de kerk:neem mijn zilver en mijn goud, dat ik daar niets van behoud!! Maar wat doen we, we leven vrolijk verder en geven wat weg??Ik moest denken aan onze reis destijds naar Hongarije. Net onder het juk van de Rusen vandaan.Brede wegen als je binnen reed in Boedapest maar er naast alleen maar armoe. Oude versleten vrouwtjes in de grote kathredraal aan het vegen het zweet gutste van haar gezicht. We gaven wat geld en drinken en zij ging bidden voor ons! Ik kan me zo goed voorstellen hoe jullie zich daar voelen. DEs te meer reden te bedenken deze tijd is voor jullie een hele goede tijd om mee te maken. We hopen dat julie met elkaar daar nog een nuttige tijd mee maken . Geen vacantie zoals andere jaren.Maar zo wij ons dat Hongarije nog zo goed terug denken . In de kerk met mensen die de tranen over de wangen liepen toen zij hun volsklied zongen nadat wij het Wilhelmus hadden gezongen.Wat wisten we weer hoe gezegend dat we waren in Nederland te wonen. Alhoewel we ons nu wel afvragen waar is ons Christelijk land gebleven. We hebben het zo goed en zijn een ondankbaar volk. Ik wijs ook naar mezelf. Pasen een geweldige dienst meegemaakt heel eenvoudig met waarschuwing maar ook met bemoediging en de opdracht door de Here Jezus gegeven de boodschap van Pasen en de wederkomst door te geven. Jullie mogen dat daar doen en wij op kleine schaal hier . Wat een taken liggen er God heeft voor ons allemaal werk te doen en wil jullie helpen en ons ook. Vertrouw op Hem en je komt niet beschaamd uit. Dat beloofd Hij en vertrouwen we daar op?Lieve kinders ik zit op de preekstoel merk ik dus stop ik maar groetjes van opa en oma.

• 26 April 2011 - 19:09

Joke Schipper:

Hoi Jeroen en Jantineke,

Wat een verslag, wat een beelden.....woorden schieten tekort!
    Dat jullie nog veel van Jezus' liefde mogen uitdelen!

Liefs,

Joke

• 27 April 2011 - 08:25

Marjolein:

Wauw, wat een indrukwekkend verhaal! Toch gaaf dat jullie er naar toe konden gaan en daar iets van Gods liefde uit mochten delen! Super tof! Ik snap dat jullie ervan onder de indruk zijn. Ik wens jullie nog heel veel plezier en Gods zegen toe bij de rest van jullie reis en alles wat jullie nog tegen gaan komen/zijn gekomen! Laat jullie licht maar schijnen daar! :)

Liefsss

• 27 April 2011 - 12:48

Am En Wim:

Ik heb net ons huis schoongemaakt. Vegeleken met dat leven wij in een paleis. en nog zijn we niet tevreden. Je wordt even stilgezet dat we zo dankbaar mogen zijn met wat we hier hebben.
    Gisteren viel de stoom weer voor lange tijd uit, wij zijn dat helemaal niet gewend en je moet nadenken hoe je dan je eten gaat koken of je huisje gaat schoonmaken. Geen computer en geen tv. Ja wat moet je dan?
    Schaamte komt boven als ik dan dit verhaal lees.
    Veel zegen daar en veel plezier met elkaar.
    Liefs en een dikke kus van ons.

• 03 Mei 2011 - 16:09

Tante LIA :

Lieve Jeroen, allereerst van harte gefeliciteerd met je 29e verjaardag!!! Gods Zegen op deze dag en voor het nieuwe levensjaar! Geniet van je verjaardag samen met Jantineke, de familie en al jullie nieuwe vrienden in Kenia. Cadeautje doen we een andere keer....
    Wat een indrukwekkend verhaal over de sloppenwijk die jullie bezocht hebben, geweldig dat jullie daar iets mogen laten zien van de Liefde van Jezus.
    Veel zegen toe gebeden op de plaats waar jullie mogen werken en dienen. veel liefs van LIA

• 09 Mei 2011 - 05:44

Heidi:

Hai

Ik ben er niet eerder aan toe gekomen om de verhalen te lezen,nu ik zo 's-ochtends voor de pc zit met een onbijtje in m'n hoofd en koffie die binnen de minuut klaar is,de stoel waar ik op mag zitten,geen ruimte tekort,geen stank,geen open riolering(en anders bellen we toch iemand)
    Dit soort verhalen lees je wel vaker en toch......hoe schrijnend ook....ik denk dat als je dit in het echt meemaakt de impact zoveel groter is dan ik nu kan beseffen,ik heb dan ook grote bewondering voor deze verhalen en dank God voor mensen zoals jullie die het toch maar weer doen.....
    "Bedankt God dat U uw zegen over Jeroen en Jantineke uitstort,dat zij met een team dat mogen doen waarin wij tekort schieten,prijs uw grote naam."