Bruiloften en vakantie - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu Bruiloften en vakantie - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu

Bruiloften en vakantie

Door: Jeroen en Jantineke

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Jantineke

20 April 2011 | Kenia, Mombassa

Hallo allemaal daar zijn we weer!

We hebben jullie weer heel wat te vertellen.
Maar eerst willen we jullie hartelijk bedanken voor al jullie reacties die jullie elke keer weer sturen. Dat bemoedigd ons, dank jullie wel!
Oke en dan nu vertellen...we beginnen met de bruiloften die we gehad hebben.

We hadden eerst die van Justin en Judith, deze was echt Keniaans dat was leuk om mee te maken. Gelukkig was een deel van de dienst ook in het engels dus was het voor ons te volgen. De dienst is hier een combinatie van het burgelijk- en het kerkelijkhuwelijk. Het is leuk om te zien dat elk land zijn eigen rituelen heeft met trouwen, dingen gaan hier anders dan dat wij in Nederland gewend zijn. Zo worden de kado's gedurende de dienst gegevens en als je met een groep een cadeau geeft dan heb je een eigen aankondiging met opkomst door de hele kerk. Ook wordt er bijvoorbeeld aan heel de familie een stukje cake gegeven door het bruidspaar, deze delen ze zelf stuk voor stuk uit. Dit neemt natuurlijk veel tijd in beslag (en is ook wel een beetje saai om naar te kijken) maar hoort echt bij een Keniaanse bruiloft. Een bruiloft eindigt hier met het eten van pilau, omdat deze pilau ter plekke wordt bereid (in een pan op een kampvuur) hebben we tijdens de dienst al kunnen genieten van de rook die voorbij komt.
Ook hebben we het feest van Mirjam en Daniel meegemaakt. Alleen het feest/receptie, omdat ze op dezelfde dag als Justin trouwde alleen dan in Uganda. Omdat Daniel Ugandees is. Voor het feest waren wij gevaagd of we de decoratie wilden verzorgen van de tuin (het is uiteraard buiten). Dit is wel aan Jantineke besteed, dus zij zat de weken ervoor met hulp van Jeroen allemaal bloemen te maken. Het eindresultaat was mooi, dus we kunnen te vrede zijn.
Het was echt een feest. Er werd veel Keniaans gedanst (met z'n alle de zelfde beweging maken op het zelfde moment), vooral de straatjongens die uitgenodigd waren deden leuk mee. Dit was erg leuk om te zien.

We vertelde vorige keer dat het vakantie is hier. Nou, dat is heel anders dan dat wij verwacht hadden. Wij hadden een Nederlandse vakantie verwacht dat iedereen thuis was en we met iedereen lekker konden spelen en kletsen maar dat valt tegen...
Alleen de kleinste kinderen tot klas 3 zijn vrij, de andere kinderen moeten naar school, klas 4 en 5 tot lunchtijd en klas 6 tot 8 tot 4 uur. Dus lang niet iedereen is thuis en dat is wel jammer. Maar we kunnen met de jongste wel activiteiten doen. En 's middags natuurlijk ook met de iets oudere. De Kapla word heel veel gebruikt en blijft in de smaak vallen. De ene keer worden er wedstrijden gehouden wie het snelst zo'n hoog mogelijke toren kan bouwen, de andere keren worden er wegen gebouwd en met autootjes over rond gereden. Jeroen heeft een spel gespeeld zonder dat hij de spelregels ervan wist en gewoon deed wat de kinderen hem zeiden. De kinderen genoten en Jeroen ook.
Ook hebben we vinger geverfd, dat was heel lang geleden voor Jantineke maar het is gelukt! Vandaag zijn we met de kinderen naar het stand gegaan en hebben een bal mee genomen en wat emmers, dit is voor een strand natuurlijk genoeg. De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt (en wij natuurlijk ook!). Ook genieten de kinderen heerlijk van de tijd dat ze niet naar school moeten en lekker zelf kunnen beslissen wat ze gaan doen.

Volgende week is het voor de kinderen wel echt vakantie en krijgen wij ook even vakantie want aanstaande vrijdagnacht komen Jantineke's ouders en broer en schoonzus voor twee weken op bezoek, dus dan gaan we met z'n allen lekker “toeren” door Kenia. Er is een safari geboekt en we hebben al een lijst met activiteiten gemaakt wat we allemaal kunnen doen en waar we allemaal naar toe kunnen gaan. Dat wordt voor ons ook even uitrusten, want we zijn allebei erg moe. Dus we hopen dat we ook nog wat rust krijgen maar dat komt wel goed.
Dit weekeind komt ook Lianne Buitendijk bij ons Pasen vieren. Zij is een zendelinge in Sudan, en komt 1 keer in de zoveel tijd naar Nairobi om uit te rusten en alles te kunnen verwerken. Ze komt donderdag middag hier aan en zal tot maandag bij ons blijven. Het zal een onvergetelijk Pasen worden. Het is fijn om dat met zo te vieren, we zien er naar uit om het lijden en de opstanding van Jezus te gedenken.

Natuurlijk willen we jullie allemaal ook een heel goed Pasen toewensen.

JEZUS LEEFT!

En hopen we jullie snel weer met nieuwe verhalen te verblijden.

Groetjes Jeroen en Jantineke

• 20 April 2011 - 16:45

JH En Suus:

Het zal inderdaad een bijzonder Pasen worden!

Tot vrijdagnacht, rond een uur of 01.30 uur~!

Liefs

• 20 April 2011 - 18:10

Oma Grootendorst.:

Lieve Jeroen en Jantineke. Niet om de eerste te zijn maar binnenkort hebben jullie geen tijd om te lezen wat wij zoal te melden hebben.Als de familie op bezoek is gaan jullie van alles ondernemen las ik en dat is leuk maar,en daar komt de 0ude oma weer te voorschijn,Jeroen denk er ook om dat je ziek was en jullie klagen over moeheid. Dus mijn advies neem op tijd rust. We zien graag een gezond e Jeroen en Jantineke terug komen. Niet dat ik ook wel eens de fout in ging en maar door draafde. Daar heeft ons gezin vast wel last van gehad.En in die warmte daar dat kost ook ernegie.Het is hier echt zomers alles staat in volle bloei en door de warmte al snel uitgebloeid Als je nu door de straat loopt ruik je de lente.Opa is druk met poten en plantjes verpotten. Volgen week al de eerste sla van de tuin,onder glas dan.Hij is ook weer bij de kapel bezig om een heining af te maken langs de slootkant. Dit is wel de laatste klus want het gaat wel zwaar worden en ik ben daar ook niet gerust op. Morgen gaat pa Chris met opa naar het oogziekenhuis voor controle. Hij hoopt dat hij niet meer zo vaak moet druppelen maar Binnie vertelde al dat het niet zal veranderen. Ook dat zal wel wennen. Voor de rest gaat het nog vrij goed met ons.De komende weken zal het stil worden want niet alleen jullie ver weg . Binnie is weer in Wales en Dorinda gaat daar ook een poosje naar toe alleen met de twee kleintjes. Wat een reis. Chris met het koor op stap en Romke naar Albanie daar een Pastorie opknappen met enkele mensen Renske en Huib met de kinderen zitten nu in het vliegtuig nar Curacou .Sape wil ook nog wat boeken. Gelukkig blijven er wel een paar vrouwen hier.Daar kunnen we altijd wel om hulp vragen Wat een reislustige familie. Jullie zien wel veel daar. Heel bizonder daar 2 bruiloften mee te maken. Dat is pas een andere wereld.Hebben jullie daar ook foto,s van? En de kinderen daar zullen jullie nog gaan missen zo lekker aan het strand met elkaar spelen.Nu even uitrusten en genieten van de loge,s en dan de laatste loodjes.Maar eerst Goede Vrijdag en Pasen. We hopen dat we allemaal er weer bij bepaalt worden hoe belanrijk diit gebeuren is geweest.Want er zonder zou ons geloof niets voorstellen.Gezegende Paasdagen en lieve groeten van ons allebei.Oma en Opa Grootendorst.

• 20 April 2011 - 19:32

Joke Schipper:

Wat leuk om te lezen hoe een bruiloft in Kenia gevierd wordt en dat de kinderen zo heerlijk spelen met de Kapla en op het strand. En jullie zijn heerlijk kind met de kinderen........
    Geniet van de tijd met Lianne, de familie en jullie vakantie!
    Gezegende Pasen!

Liefs,

Joke

• 20 April 2011 - 19:48

Esther En Remco:

Hai,

Zo nu een keer niet uit Zwolle maar uit Z'drecht. ;-).

Klinkt wel erg leuk al die verschillende rituele bij zo'n bruiloft.

Hopelijk kunnen jullie de aankomende dagen even lekker bij komen en lekker Pasen vieren. Gaat hier vast ook lukken en het weer werkt hier ook mee. Even lekker bijkomen en niet hoeven te werken en niks voor school doen.

Geniet ervan en doe de visite uit Nederland de groeten.

Liefs,

Esther en remco

• 20 April 2011 - 21:26

Peps!:

tot strakkies!

• 21 April 2011 - 09:11

Anne En Wim:

Veel plezier met elkaar. Geniet van elkaar. In gedachte zijn we er ook bij. Doe voorzichtig en laat zo nu en dan maar weten hoe het allemaal gaat.
    Veel plezier met elkaar.

Kus van ons

• 21 April 2011 - 13:48

Ria Stigter:

Weer genoten van al jullie belevenissen. Leuk om bruiloften in het buitenland mee te maken. Wij waren vorig jaar bij toeval in een kerkje in Griekenland waar een doopplechtigheid plaats vond van een meisje van 1,5 jaar oud. We mochten de doop bijwonen en dat was weer eens heel anders dan in Nederland. Daarna werden we getracteerd door de familieden op heerlijke taartjes.
    Wij hebben inmiddels ons huis in Barendrecht verkocht (binnen 9 dagen, echt heel bijzonder in deze tijd) en hebben een huis gekocht in Ruurlo. Per 1 oktober verlaten wij Barendrecht. Ik hoop jou, Jeroen, voor die tijd nog een keer te zien in de sporthal. Ik blijf met veel interesse jullie belevenissen lezen en wens jullie hele goede Paasdagen toe vanuit een warm Nederland.

Hartelijke groeten,
    Ria

• 24 April 2011 - 14:18

Tante LIA :

Lieve Jeroen en Jantineke, wat leuk om al jullie belevenissen te volgen..geweldig hoe ze in Kenia een bruiloft vieren, wel heel bijzonder denk ik om dat mee te maken.
    Gezellig dat er familie op bezoek is, geniet er volop van!! Vandaag is het pasen, vanmorgen een paasontbijt in de kerk, en gezongen van de Opgestane Heer! ook vanavond is er een Praise in Gorinchem georganiseerd door alle kerken, echt heel mooi! Gisteren waren Peter en KLazina bij mij op visite en hebben we heel veel foto's bekeken van Kenia, echt leuk om te zien waar jullie wonen en werken. Het is hier prachtig weer! morgen ga ik heerlijk een eind lopen, alvast een beetje oefenen voor de Nijmeegse! lieve mensen geniet van jullie vakantie en tot over 52 dagen!!! heel veel liefs van LIA

• 25 April 2011 - 08:15

Jeannette Pot:

hoi jeroen en jantineke,
    wat maken jullie veel mee, alleen al van alle indrukken wordt je moe.
    wat bijzonder dat er familie over komt uit Nederland.
    geniet er van en neem je rust, geniet van de mooie dingen die Kenia te biede heeft.
    doe nieuwe energie op, en neem tijd voor elkaar, ook het verwerken kost tijd.

veel zegen vanuit een warm barendrecht.