Papieren jubileum! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu Papieren jubileum! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu

Papieren jubileum!

Door: Jeroen en Jantineke

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Jantineke

08 April 2011 | Kenia, Mombassa

Hallo allemaal,

Jullie zullen wel denken, van Jeroen en Jantineke horen we niets meer de laatste tijd. Nou hier dan eindelijk weer een verhaal van ons.
Zoals jullie bijna allemaal wel weten is Jeroen een paar dagen ziek geweest. Op de eerste dag was het vrij ernstig met koorts en trillen van het hele lichaam. We hebben toen besloten om toch maar naar het ziekenhuis te gaan. Hier gaat men vrij snel naar het ziekenhuis, we hebben hier trouwens nog niet van een huisarts gehoord. Het ziekenhuis was gewoon in een groot woonhuis, dat verbouwd was tot een soort huisartsenpost met extra mogelijkheden. In het ziekenhuis werden we heel snel geholpen en moest er bloed geprikt worden. Even 10 minuten op de uitslag wachten en weer bij de dokter naar binnen. In de bloedtest voor malaria was geen malaria te zien, maar in de algemene bloedtest kwam malaria wel naar voren. We hebben geen idee of het nu wel of geen malaria was, maar in ieder geval wel pillen ervoor gekregen: 2 keer per dag 4 tabletten! Ook was er een bacteriële infectie, hiervoor een antibiotica kuurtje: 2 keer per dag 1 tablet. Een tegen te pijn en krampen een soort paracetamol met waarschijnlijk spierverslapper: 3 keer per dag 2 tabletten. Nou aardig aan de pillen dus. Trouwens leuk zo'n spierverslapper, lig je lekker ontspannen een boek te lezen, worden je oogspieren zo verslapt dat ze geen eens meer scherp kunnen stellen.
Om het verhaal positie af te sluiten: Op woensdag werd Jeroen ziek en zaterdagavond was het eigenlijk helemaal weer over. Zondag ook gewoon naar de kerk geweest (geluisterd naar een Nederlandse Rafael Spreker uit Giessenlande) en maandag weer naar Dickson gegaan. Sinds dien ook geen klachten meer gehad en weer helemaal fit. Wel wat kilo's afgevallen maar als die er hier niet bij komen, dan komt dat in Nederland wel weer.
Bedankt voor al jullie reacties hierover en steun in gebed!!!

Na dit serieuze bericht hebben we ook nog onze papieren jubileum gevierd (gewoon: 2 jaar getrouwd. We hebben deze dag gevierd door samen te gaan duiken (onder begeleiding). En het was echt super gaaf. Eerst een korte proef sessie in het zwembad gehad, waarbij we ook enkele oefeningen moesten doen. Daarna met de duikboot (een boot van het duikcentrum) naar een rif gevaren waar we met een achterwaartse rol het water in moesten. Altijd wel op tv gezien maar nu ook zelf gedaan! We hebben daar onderwater honderden of misschien ver duizenden vissen gezien in vele soorten en maten, zeesterren en koraal. Het was echt fantastisch! Ook heeft de instructeur de vissen nog gevoerd waarna we ons echt te midden van vissen bevonden en ze ook aan konden raken. Uiteindelijk zijn we 50 minuten onderwater gebleven voordat we weer naar boven moesten.
Na het duiken hebben we heerlijk de toerist uit gehangen binnen een resort en hebben we gewerkt aan onze huidskleur. Maar helaas we worden nog steeds als muzungu nageroepen dus we zijn nog te blank.
Uiteindelijk hebben we gegeten op het enige drijvende restaurant van Kenia om de dag zo romantisch bij zonsondergang af te sluiten. Heerlijk gegeten en bovendien een heerlijke papieren dag gevierd die niet meer te verscheuren is :-)

Afgelopen week hebben we ook Kapla binnen gekregen. We hadden dit besteld bij een lokale timmerman die natuurlijk geen idee had wat we nu weer met 1000 dezelfde kleine plankjes moesten, maar die wel netjes gemaakt heeft. Trouwens had Jeroen ook geen idee wat je ermee moet maar Jantineke weet wel wat kinderen leuk vinden. Woensdag hebben we met de kinderen van Dickson torens en kastelen gebouwd en heel veel plezier gehad. Leuk feitje trouwens dat de meiden de hoogste toren hebben gemaakt. Toch maar eens met de jongens gaan praten hoe ze dat kunnen laten gebeuren.
Naast het Kapla hebben we de timmerman ook gymnastiekringen laten maken. Ook hierbij had hij geen idee wat het moest worden, maar hij heeft prima werk geleverd. Aan een speeltoestel was nog plaats voor de ringen dus hebben ze weer wat nieuws om mee te spelen. Trouwens Jeroen kan het ook nog wel een beetje!
Zowel het Kapla en de ringen hebben we gekocht van gesponsord geld en we willen alle sponsors hiervoor hartelijk bedanken! (Ook namens de kinderen)

Komende week begint de vakantie en deze week was het dus de laatste schoolweek en waren de kinderen al enkele dagen vrij. Ook komen de ouderen die naar de middelbare school gaan terug van school. Zij zitten bijna allemaal intern op scholen ver uit de buurt en komen dus alleen in de vakanties naar het centrum. Komende weken is het dus lekker druk in het centrum en is er van alles te doen.
De scholen hebben hier 3 keer per jaar een vakantie van 4 weken. Al is het voor ons nog onduidelijk wat hier nou vakantie inhoud. Sommige moeten namelijk toch wel naar school en een bepaalde week moeten ze allemaal naar school alleen dan andere tijden dan normaal. Maar goed, we zien het wel en merken vanzelf wie er wel en niet zijn.

Vandaag, vrijdag, hebben we eindelijk weer een relax dag gehad en zijn we naar de “wild water park” geweest. Een park met diverse glijbanen en een wildwaterbaan. Deze laatste deed het trouwens niet dus hebben we lekker een rondje gedobberd. Weer hebben we een heerlijke middag gehad en ook weer een beetje aan onze huidskleur gewerkt, dus wie weet...

Regenseizoen staat werkelijk op het punt om te komen. Het heeft afgelopen week al 2 keer geregend en het water valt dan echt met bakken uit de hemel. Iedereen is hier helemaal opgelucht dat het weer een keer geregend heeft. Het is weer even (1 dag) iets afgekoeld en er is weer makkelijker aan water te komen. Wij merkten dat trouwens ook, wat er komt gerust een week geen water uit de waterleiding. Gelukkig hebben we bij ons huis een watervoorraad van circa 8000 liter en hebben we ook een aftakking van de bron van de buren (dit is alleen zoutig water)
Maar goed, regen... Grote plassen op de wegen en blubberweggetjes. Ach je word er ook weer creatief van al moet je soms wel een beetje omlopen en vooraf de route bepalen. We maken ons toch wel een beetje zorgen over het regenseizoen, want hoe zien de straten en paadjes eruit als het elke dag zo regent?! Maar aan de andere kant, we komen er vanzelf achter.
Voorlopig nog even genieten van elke zonnestraal die er schijnt, maar ook dat is soms toch wel erg warm. Het is hier hetzelfde als in Nederland: Nu te warm, dan te nat, straks weer te koud en daarna …?

We zullen ook weer nieuwe foto's op internet zetten die jullie kunnen bekijken op: https://picasaweb.google.com/jgt.grootendorst/Kenia?authkey=Gv1sRgCOuKhOODnqPyfA

Komende week gaan we genieten van 2 bruiloften. Een van Justin (de kok van Dickson) en Judith. De tweede van Mirjam (staff van Onesimus) en Daniël. Volgende keer hebben we dus vast weer genoeg te vertellen.

Bedankt weer voor al jullie reacties, bemoedigingen en lieve berichtjes

Groeten van Jeroen en Jantineke.

• 08 April 2011 - 19:22

Joke Schipper:

Lieve globetrotters,

Nog van harte gefeliciteerd met jullie papieren jubileum! Jullie hebben er een leuke dag van gemaakt; bijzonder om al dat leven onder water te zien van zo dichtbij!
    Wat zullen de kids een plezier hebben (gehad) met Kapla en de ringen!
    Wat betreft de regen: het geeft in ieder geval een thuisgevoel .
    En nu op naar de bruiloftsweek; daar zullen de kids ook van genieten.
    Veel plezier met elkaar!

Liefs,

Joke

• 08 April 2011 - 20:48

Peps(!):

Hi Kinderz! God zij gedankt dat Jeroen weer beter is! We waren toch wel bezorgd. Malaria is niet latijd zo onschuldig als het lijkt.... Leuke actie, blokken bouwen met de kids! En duiken zit toch blijkbaar in de familie, J-H en Suus zijn er ook wild van. Mischien dat we met elkaar, over een paar weken...? Grtn, Peps!

• 08 April 2011 - 21:00

Liesbeth:

Fijn dat het weer wat beter met je gaat Jeroen.Als er wat aan de hand is dan ben je echt ver weg !
    Wat leuk dat jullie zijn wezen duiken, het lijkt me echt heel bijzonder, heb je ook nog onderwaterfoto's gemaakt. Jeroen , Ik ben trots op je dat je nog kan duikelen in de ringen, heb je toch nog wat van je moeder op de turnles geleerd,wel je tenen strekken hé :-)
    Wat zij die kinderen heerlijk aan het spelen met die blokjes ,is dit in Nederland een officieel spel ?
    Een hele lieve groet en nog een gezegende tijd , je moeder

• 08 April 2011 - 21:07

Oma Grootendorst.:

Lieve kleinkinderen.Net jullie bericht gelezen.Dankbaar dat Jeroen weer beter is. Wat een verhalen, een tijd die jullie niet snel zullen vergeten. No nog een poos daar aan het werk en dan aftellen. Wij genieten van het mooie lenteweer en wat er gaat bloeien en al in bloei staat e het prachtige frisse groen. Zo een dode boom en dan het nieuwe leven. Zo ook naar de Pasen toe in de natuur zie je zoveel wat ons brengt bij onze Grote schepper .Na Goede VRijdag het nieuwe leven.WE hopen dat jullie EEn Gezegend Pasen mogen vieren en daar nog veel waardevol werk mogen doen.Het is nu bedtijd voor de oudjes,tot een volgende keer.Groetjes uit Heerjansdam

• 08 April 2011 - 21:52

Jasper & Erna:

Hoi hoi, Wat gaaf dat jullie zijn wezen duiken!! Als jullie terug zijn en er staat geen wind wordt het gewoon duiken i.p.v. zeilen;-). Geniet ervan!! liefs van ons!

• 08 April 2011 - 22:29

Peter&Klasina:

Hoi J&J, wat een verhalen weer zeg. Tjonge, ook nog in het "ziekenhuis" geweest. Blij dat Jeroen weer zo snel opgeknapt is! Leuk dat "onze" Arie, bij jullie in Kenia in de gemeente sprak. Wij misten hem afgelopen zondag.
    En dan nog 2 bruioloften. Wat leuk dat Justin gaat trouwen en Mirjam ook! Hun partners kennen we niet, maar feliciteer Justin en Mirjam maar van ons en doe ze de hartelijke groeten! Geniet van een Keniaanse bruiloft. Zal wel bijzonder zijn!
    Erg leuk om de foto's van de kids te zien! Wat zijn ze gegroeid zeg!
    Fantastisch dat jullie zijn wezen duiken! Wij hebben toen wel gesnorkeld in de Indische oceaan. Dat was al zo geweldig!
    Nou, geniet er nog maar lekker van en doe ook alle bekenden de hartelijke groeten van ons!
    Peter&Klasina

• 09 April 2011 - 06:42

Jochum En Sarie:

Beste Jeroen en Jantineke,

Wat fijn dat alles weer goed gaat bij jullie! En Jeroen, die kilo's komen er vanzelf weer aan hoor.
    Het lijkt mij geweldig als je kunt duiken en alles onder de zeespiegel kunt zien. Wij doen het wel met de beelden op tv. Wat een leuk idee om plankjes en ringen voor kinderen te laten maken. Daar kun je zoveel spelletjes mee bedenken en op muziek mee doen! Wat een mogelijkheden hebben jullie met al deze creativiteit. Fijn voor deze kinderen. Wat een verrijking voor de rest van jullie leven dat je daar kunt zijn!
    Gods zegen in de komende tijd.
    Een hartelijke groet van Jochum en Sarie.

• 09 April 2011 - 07:05

Remco & Esther:

Tjonge zeg weer hele verhalen. Goed om te lezen dat het weer helemaal goed gaat met jullie! Straks even van de foto's genieten en opa en oma waarschuwen dat er weer een verhaal is.
    In Rome was het heerlijk weer, niet geklaagd dat het te warm was haha. Dus ik zit hier ook met een aantal muzungu's maar ja. Muzungu blijf je... want het zit in je hart. En zeker jullie met jullie blonden haren die alleen maar blonder worden... Als de kids en bevolking maar van jullie houden en zien dat jullie het Licht uitstralen :D (letterlijk een leuke woordspeling)
    Vandaag Remco's verjaardag vieren. Gister avond een stel taarten gemaakt. 3 in het totaal. Dus ben rete benieuwd hoe het smaakt.

Lieverds, tot snel! Geniet van de regen, de wind, de warmte, de zon, de kids, de liefde en zeker van GOD! Dank God in alles wat jullie doen. Hij zal jullie bewaren en zegen. God is Groot in al Zijn werken!

Veel liefs jullie broer en zus :D

• 09 April 2011 - 08:26

Aad En Marleen:

He lieve luitjes, wat een belevenissen allemaal weer. Nog van harte gefeliciteerd met jullie 2 jarig jubileum. Dat is er een die jullie niet snel zullen vergeten. Wat leuk dat Justin gaat trouwen. Doe hem de hartelijke groeten en felicitaties van ons! En natuurlijk ook voor Mirjam. Super dat jullie dat nu allemaal mee kunnen maken. Geniet ervan en we zien de foto's graag verschijnen ;-) benieuwd ;-)
    liefs en take care

• 09 April 2011 - 10:07

Opa En Oma Vd Hoek:

Wij hebben jullie verslag gelezen, we kunnen haast niet begrijpen dat ze jullie nog blanken noemen want wij vinnden jullie al zwaart zijn
    Groetjes Oma en Opa en een dike kus

• 09 April 2011 - 17:24

Heidi:

Hoi......wat een verhalen allemaal weer,ik lees ze graag,bedankt dat jullie daar de tijd voor nemen om ons op de hoogte te houden....gelukkig qua Jeroen,en wat een heerlijke foto's weer....
    En ondanks straks de regen,de temp. Zal toch wel beter zijn als hier in Ned.?

Gr.Heidi

• 09 April 2011 - 18:50

Aad En Lida:

Hallo J & J

Nog van harte gefeliciteerd met jullie "papieren"trouwdag!!! Had daar nog nooit van gehoord. War zou ik graag even een kijkje bij jullie om de hoek willen nemen. Hadden wij niet met die voorganger uit Giessenlanden mee gekund. Dat is onze gemeente, dus waarom niet. Wat heerlijk dat jullie daar zoveel voor de kids kunnen betekenen. Geniet van elkaar en alles wat je in Gods naam mag doen. Big hug

Aad en Lida

• 09 April 2011 - 19:53

Corma:

Superleuk!
    En nog van harte gefeliciteerd he :-)
    Nog veel plezier daar in goede gezondheid!

Lieve groet, Corma

• 10 April 2011 - 09:57

JH En Suus:

Gaaf hoor dat duiken, blijkbaar kunnen we pa ook wel meenemen als we misschien nog een keertje met z'n allen gaan..?

Jullie zitten trouwens al op een kartonnen bruiloft. Papier is 1 jaar, karton 2 jaar en voor ons de 24e is het een leren bruiloft (3 jaar).

We zullen jullie binnenkort even een mailtje sturen met misschien wat vragen voor de vakantie. Regenseizoen here we come!

Heel veel zegen daar, en veel liefs van ons!

• 10 April 2011 - 11:47

Susanne En Jan-Henk:

He hallo beter dat het weer beter gaat. Leuk om te horen dat jullie alvast weten waar het duikcentrum is dan hoeven wij alleen maar achter jullie aan te lopen om er te komen. We kijken er ontzettend naar uit omn aar Kenoa te komen en jullie weet te ontmoeten. We kunnen bijna niet wachten. Ik moet alleen nog even een zwembroek kopen maar dar moet wel goed komen. Ik denk dat we voor de rast redelijk klaar zijn met de voorbereidingen. Geniet nog even met z'n tweeen want straks zijn we met z'n 6en. Groeten van ons en tot straks, we houden van jullie

• 11 April 2011 - 08:41

Jiska:

He kenia-gangers!
    Wat geweldig om jullie verhaal te lezen zo!! :) Super wat jullie met de kids doen en in jullie vrije tijd. Zo herkenbaar allemaal!
    Geniet ervan en doe de kids, moeders en kok van DCC de groeten!
    Liefs en veel zegen,
    Jiska

• 11 April 2011 - 19:24

Hanneke:

Hoi,

Nog gefeliciteerd met jullie papiere huwelijk!!! :)

Bijzonder je huwelijk vieren op z'n mooie plek en dan ook nog in de onderwaterwereld!!!

Have fun!!

X Hanneke

• 11 April 2011 - 19:35

Cor En Marja:

Allereerst van harte met jullie papieren jubileum. Ik had vorige week aan Liesbeth gevraagd hoe het met jullie was want ik had al een tijdje niets gehoord. Hoorde toen dat Jeroen malaria heeft gehad maar dat het nu weer beter ging. Fijn om te horen van jullie dat het onder controle is. Leuk jullie verhalen weer te lezen en gave foto's. Geniet van alle bijzondere dingen die jullie meemaken en Gods zegen.

• 13 April 2011 - 15:10

Iris Beugeling:

Hi Jantineke en Jeroen,

Eindelijk een beetje tijd om jullie reisverslagen te lezen. Wat een goed werk doen jullie en fijn om te lezen dat het met jullie zo goed gaat. Gefeliciteerd met je papieren bruiloft! Helemaal leuk zoals jullie het gevierd hebben. Geweldig dat je Kapla hebt laten maken. Zo eenvoudig voor de kinderen en toch heel veel speelplezier. Wij missen jou hier natuurlijk bij Bobo dat begrijp je wel.

Groetjes van ons allemaal en nog heel veel plezier.

Iris.

• 20 April 2011 - 09:03

Ralph:

Hoi Jen J,

Wat een verhaal weer! Nog van harte gefeliciteerd met jullie trouwdag. Je kon 2 jaar geleden vast niet bedenkendat je dat onder water zou vieren :-)
    Ik heb net je vader gesproeken en ga zo de doos met t shitrts brengen. Op de voorkant staat een print van Disney. Ze zijn hellemaal leuk, ondanks de reclame op de achterkant.
    heb beloofd dat je een foto zou maken , maar dat komt vast wel goed.

Hartelijk groet

Ralph