De eerst week - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu De eerst week - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu

De eerst week

Door: Jeroen en Jantineke

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Jantineke

14 Januari 2011 | Kenia, Mombassa

We zijn alweer een week hier, wat gaat de tijd snel.
We beginnen langzaam te wennen aan de warmte, maar warm blijft het wel.
Wat doet het ons goed om jullie reacties te lezen, dank jullie wel hiervoor. We hopen dat jullie blijven reageren.

Na aankomst zijn we nu eerst een paar dagen bij Ria en Matheka aan het vertoeven. Dit is wel fijn, zo kunnen hun vertellen hoe dingen hier gaan in Kenia en dat is toch wel anders dan we gewend zijn. We zullen bij hun in huis blijven tot aanstaande dinsdag, zodat we elkaar beter leren kennen, praten en spelletjes doen (dat laatste vooral met Caleb en Prisca).

We zijn afgelopen maandag begonnen in het Dickson Childeren Centre (DCC). Jeroen in het kantoor achter de computer en Jantineke in de kleuterklas.
Het was wennen, we zagen nog niet gelijk de regelmaat en orde. We merken nu dat we zelf wel gestructureerd zijn en dat we daar ook veel waarde aan hechten.
Gelukkig zien we na een paar dagen wel meer de structuur, dus werd het makkelijker werken voor ons.

Jantineke merkt nu pas echt hoeveel ze in Nederland had.
Ze zit in een klein klaslokaal van 4 bij 4 meter. Maandag waren er 10 kinderen, dinsdag waren er 12 kinderen en donderdag 14 kinderen. De kans is groot dat aan het einde van deze maand het 20 kinderen zijn. Allemaal in dat ene lokaaltje...
Wat een verschil in Nederland. En dat terwijl Jantineke in Nederland haar lokaal te klein vind voor haar aantal kinderen (ongeveer 12 kinderen in een ruimte van ongeveer 6 bij 9 meter).
Gelukkig hebben ze er hier nog een klein klaslokaaltje erbij waar ze gebruik van maken. (3 bij 4 meter) maar die word gebruikt wanneer de kinderen gescheiden worden (ongeveer 1 uur per ochtend) van elkaar omdat het ene kind al verder is met lezen dan het andere kind.
Je moet bedenken dat de leeftijd van 2 tot 6 jaar in 1 klas zit. Dus je heb heel groot niveau verschil in alle vakken.
Jantineke heeft dinsdag en donderdag de jongste kinderen apart genomen, van 2 - 3 jaar, zodat de wat oudere kinderen rustiger les kregen. En die kinderen ook gericht op hun niveau “les” kregen. Dit gebeurt spelende wijs.
Wel is er een taalbarrière, de kinderen begrijpen haast geen engels en kunnen het al helemaal niet spreken. Dit is erg lastig maar wel een leuke uitdaging. En doordat Jantineke alleen Engels met de kinderen praat leren ze wel Engels en moeten ze het ook gaan spreken tegen Jantineke. Want van Swahili is geen touw aan vast te knopen, behalve mazungu (blanke, dat is Jantineke haar nieuwe naam, al begint ze wel al steeds bruiner te worden). Maar met handen en voeten komen ook de kinderen een heel eind met vertellen.

We zouden het fijn vinden als jullie voor ons willen blijven bidden. Willen jullie daarbij denken aan: Gezondheid, wennen aan de warmte, taalbarrière, de kindercentra.

Dit was het voor nu weer even en we hopen binnenkort iets meer over Jeroen z'n belevenissen te vertellen.

Groeten uit Mombasa, Kenia,

Jeroen en Jantineke

• 14 Januari 2011 - 13:32

Machiel En Elsa:

Hey lieve vrienden,

Wat leuk om te lezen hoe jullie keniaanse leven eruit ziet. Al snel jullie taken opgepakt. Veel wijsheid en Gods zegen toegewenst.

• 14 Januari 2011 - 14:11

Marleen:

JA.....Kenia....
    Bekende koppies op de foto's. Leukkk!!
    En het duplo, waar we een baal van meegenomen hadden. Leuk om te zien.
    Succes bij jullie uitdagingen ;-)
    Liefs en groetjes aan de kids.

• 14 Januari 2011 - 14:32

Jasper & Erna:

Heerlijk:-) een verslag van jullie, moest even zoeken op de foto naar Jantineke, je past er helemaal tussen natuurtalentje!!! Tja over structuur gesproken...dat is wel ff anders hè?! Jullie worden lekker opgerekt;-) God knows why...enne ik heb deze week geleerd dat kinderen het beste een taal leren als ze heel erg jong zijn zo tussen 2 en 5 jaar dus helemaal geen probleem hoor dat engels......maarre swahili voor jullie?? ik heb zo het idee dat het voor accentloos Swahili een beetje te laat is;-). Nou Jeroen, we kijken uit naar jou computeravontuur, zit jij in een ruimte met airco of is het ook gewoon heel warm? Liefs en blessings!

• 14 Januari 2011 - 14:58

Heleen:

Wat leuk om te lezen hoe jullie leven er daar uit ziet.
    Heel veel succes en we bidden voor jullie!

• 14 Januari 2011 - 16:06

Ma Pronk:

Wat een schattige koppies, leuk om deze te zien. Het lijk mebest lastig om met weinig woorden kinderen toch veel te leren. Ik bid voor jullie dat jullie zoveel liefde uit mogen stralen dat de kinderen en de andere mensen uit julie omgeving mogen zien dat jullie dit werk uit Gods kracht mogen doen. Jantineke nooit meer mopperen over ruimte en spullen hier in Nederland heb je heel veel, zoveel zelf dat ik je springvorm geleend heb. Ik heb hem nodig voor een kwarktaart. Na het weekend komt tie weer terug in jullie kast. Blijf genieten van jullie mooie werk. Kus Ma Pronk

• 14 Januari 2011 - 16:57

Peps!:

Ha Kids! Wat is het toch ongelijk verdeeld in de wereld! THuis heb je alle ruimte, in Kenia is het veel krapper. Hier in Limburg hebben we water over, daar tekort. Jullie hebben het warm, ik lig met t schip in Polen tussen de ijsschotsen. Veel succes, plezier, en Gods zegen!

• 14 Januari 2011 - 17:43

Henny Schultz:

Heel mooi om jullie 1e weekverslag te lezen...wat een cultuurshock he.....
    We bidden voor de gebedspunten hoor, veel liefs, Henny en Rene

• 14 Januari 2011 - 17:49

Marjolijn:

Warm... is dat ook droog?
    Hier plenst het enorm, en als we dan binnen moeten blijven in de pauze met 25 kinderen in datzelfde 6x9 lokaal vind ook ik dat echt te klein..... ik zal minder klagen! ;-)

• 14 Januari 2011 - 19:59

Heidi:

Bijna niet voor te stellen dat jullie die foto's gemaakt hebben en dat dat dus een stukje werkelijkheid is voor jullie....heel bijzonder,vondt het leuk om de belevenissen te lezen en ben benieuwd naar Jeroen z'n verhaal.....

:-)

• 14 Januari 2011 - 20:13

Han:

echt geweldig!! Veel plezier en succes met de warmte en taalbariere!! Liefs han

• 14 Januari 2011 - 22:19

Papa Enmama Grootend:

Lieve kinders,
    Vanuit een druilerig Nederland met een temperatuur van ongeveer 10 graden verlang ik naar jullie warmte, want dit is niks . De sneeuw was geweldig maar van dit weer word je een beetje depressief .Wat heerlijk om te lezen wat jullie allemaal beleven. Ja Jantineke, dat valt niet mee he zo,n ongeorganiseerde school maar wel een uitdaging. Wat een ontzettende leuke foto,s Het Dickson gebouw ziet er wel heel gezellig uit van buiten maar je hebt inderdaad maar heel weinig ruimte voor de kinderen.
    Wat zit je er heerlijk ontspannen bij, ik zou zo naast je willen zitten tussen die kindertjes Maar ja , ik wil dan ook gelijk weer handstandjes en radslagen aan leren bij die kinderen.Ik heb trouwens nog niets over het eten gehoord, wat eten jullie daar en Jeroen , ben jij daar ook de kok en gaan jullie samen op de markt inkopen doen ? Ik ben benieuwd ! Heel veel lieve groeten van papa en mama Grootendorst. Oma was trouwens verschrikkelijk blij met jullie mail
    Mail ze maar veel want ze heeft de hele dag de tijd om terug te mailen en je weet het, Oma kan ontzettend uitgebreid vertellen dus dan weet je alles weer van uit Nederland.

Kusjes

• 15 Januari 2011 - 00:04

Peter&klasina:

Heej lieve mensen, wat heerlijk om jullie verhalen te lezen!!!! Ook erg leuk om die bruinen kindjes weer te zien. Is inmiddels 4 jaar geleden, dus ze zijn behoorlijk gegroeid!
    Die klaslokalen hebben wij (in die hitte) geschuurd en geverfd. Leuk dat jullie daar nu van genieten ook al is het een beetje te klein. Eerst was het balkon het klaslokaal, dus als je daar naar kijkt.....
    Veel plezier en zegen!
    Hartelijke groet voor alle bekenden daar van Peter&klasina

• 15 Januari 2011 - 11:36

Wim En Anne-Marie:

Hallo broer en zus,

Geweldig verhaal, leuke foto's. Jt je bent in je element daar tussen de kinderen! Leuk om te zien. Straks over een paar weken wordt het een zoekplaatje, nu ben je nog wit, straks ben je net zo bruin als die kids.....
    We denken aan jullie en bidden voor jullie.

Lieve kus van ons

• 15 Januari 2011 - 12:41

Remco & Esther:

Ha lieffies,

Wat een heerlijke foto's van de kids. En fijn dat jullie gewoon al een beetje afrikaans worden met de structuur ;) En Muzungu is een heel mooi eerste woord :D Hakuna matata... zoiets was: geen probleem.
    Wij zitten hier op de bank en buiten is het een beetje saai weer. Brand gisteravond bij Kijfhoek, dus zat te beleven weer hier ;)

Lieverds, geniet van alles!
    Hele dikke lieve groetjes en kusjes

• 16 Januari 2011 - 14:30

Claudia En Theo:

hoi allebei,
    leuk om te lezen hoe het daar gaat.
    en wat een schattige kindertjes!!
    geniet ervan!

• 16 Januari 2011 - 16:17

Oma Grootendorst:

lLieve Jeroen en Jantineke Wat mooi te lezen en te zien hoe het daar gaat met jullie. Wel een verschil met jaren geleden toen Sape op rondreis was door Zuid Amerika. Dan kwam er post 3 weken na verzenden. Nu zo direct het is net of jullie niet zo ver weg zitten. We wensen jullie een hele goede gezegende tijd daar toe.Met niet alleen leuke dingen maar vooral zinvolle en waar jullie iets kunnen uitdragen van Gods liefde waarjullie zich door gedragen weten.Als ik die kopjes op de foto,s zie dan zal het niet moeilijk zijn liefde voor ze te voelen. Wel lastig dat ze de taal niet verstaan maar liefde voelen ze wel aan.Heel veel sterkte en Kracht van God. Met lieve groeten van opa en oma.

• 18 Januari 2011 - 15:22

JH En Suus:

Mooi om te zien dat je de liefde van jezus op zoveel manieren kan laten zien!
    Het is niet voor niets dat de tekst op het kruis van Jezus in de 3 wereldtalen van die tijd stond, Hij wil tot iedereen in zijn/haar spreken. En Liefde is zeker Zijn taal!

we bidden voor jullie!

• 19 Januari 2011 - 18:39

Piet En Ina Koert:

Hey jeroen en Jantineke,

Wat leuk om te lezen hoe het met jullie in kenia gaat. Al snel jullie taken opgepakt naar we zo lezen we wensen jullie veel wijsheid en Gods zegen toegewenst.
    En we zullen bidden voor jullie maar ook voor de gebedspunten die jullie aangaven.
    Veel sterkte en groetjes.

• 20 Januari 2011 - 15:17

Ralph:

Wat een uitdaging! Ik lees de werkwijze, meters en zie de foto's en dank dan waar maken we ons hier druk over. Voor de structuur zal Jantineke wel zorgen!! Moet ik een puk pop opsturen? Kan die daar op vakantie :-))

groet

Ralph