Matatu, Huis, Sportveld,, Etentje bij kaarslicht - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu Matatu, Huis, Sportveld,, Etentje bij kaarslicht - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu

Matatu, Huis, Sportveld,, Etentje bij kaarslicht

Door: Jeroen en Jantineke

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Jantineke

21 Januari 2011 | Kenia, Mombassa

Van Port Reitz naar Reef/Nyali overstappen bij de Barclays bank, uitstappen bij Kisumu Ndigo roundabout. Makkelijk toch...

De ene keer saai maar meestal een belevenis.
Omdat we hier geen auto hebben zijn we regelmatig aangewezen op het openbaar vervoer, dit varieert van taxi, motor taxi, matatu of tuck-tuck (niet te verwarren met tuc-koekjes).
Tot nu toe hebben we alleen nog gebruik gemaakt van de matatu. Een matatu is een busje voor het vervoer van 13 personen met een bestuurder en een conducteur. Achter de voorruit staat meestal een bordje met de eindbestemming maar die wordt ook door de bestuurder en de conducteur uit het raam geschreeuwd. In Nederland zijn dit normaal 9 persoonsbusjes maar door het plaatsen van een extra bank en goed doorschuiven passen er hier gewoon meer mensen in en soms rijd de conducteur een stukje mee op de achterbumper of verscholen achter de schuifdeur. De matatu is hier een heel normaal vervoersmiddel te vergelijken met een soort lijnbus alleen dan zonder dienstregeling en het stopt overal. De kwaliteit van de busjes laat meestal nogal te wensen over.

De derde keer met de matatu:
We hadden een matatu getroffen waar nog precies 2 plaatsjes over waren, doordat het een laag busjes was paste Jeroen er alleen in met zijn hoofd opzij te buigen en tegen Jantineke aan te hangen, dit ter vermaak van de mede passagiers. Natuurlijk moest er ook nog even getankt worden waardoor Jeroen nog wat langer in deze zeer oncomfortabele manier mocht blijven zitten. Het overstappen ging zeer voorspoedig, we hadden al een matatu aangehouden alleen moesten we nog wel oversteken. Nu heb je als voetganger geen enkele rechten en moet je vooral heel goed opletten. Omdat wij nog niet zoveel ervaring daarmee hebben duurde het ook wat langer voordat we de matatu bereikt hadden en begonnen we al te rijden voordat Jantineke met 2 benen binnen was. Gelukkig was net de schuifdeur uit de rails gegaan en kon Jantineke op de conducteursplaats zitten terwijl de conducteur de schuifdeur al rijdend repareerde. Even later zag de bestuurder mooie slippers langs de weg bij een soort marktkraampje. Even stoppen, passen, afdingen, kopen en weer rijden. Ach dat moet toch kunnen. Weer een stukje later was er een soort matatu garage waar even gestopt moest worden voor het oppompen van de banden. Waarna we eindelijk zonder verdere bijzonderheden naar onze halte werden gebracht. Wil je uitstappen dan klop je gewoon tegen een metalen stuk van et busje, conducteur doet hetzelfde en de bestuurder stopt (soms bij een vaste stopplaats, en soms direct midden op de weg) Wel snel uitstappen want tijd is geld!

We zijn afgelopen dinsdag verhuist naar ons landgoed. We zijn nu de bewoners van een doorwaaiwoning met 4 slaapkamers, 2 badkamers, een huismeisje, huisbewaker, nachtbewaking, 3 honden, 2 cavia's, 1 of meerdere muizen, ontelbaar veel mieren en nog wat anderen huisdieren die af en toe binnenkomen. Echt een straf! Het eten staat 's avonds voor ons klaar. We leggen een boorschappenbriefje neer en het wordt gehaald voor ons. En elke dag wordt het huis helemaal schoongemaakt. Dat laatste is ook echt nodig want stof en zand is er hier in overvloed en alle ramen zijn een soort luxaflex ramen die niet helemaal dicht kunnen.
We voelen ons echt gezegend met dit fantastische huis!

Gisteren zijn we mee geweest om 2 nieuwe kinderen op te halen voor in het Dickson Children Centre. Deze 2 kinderen hebben we bij een soort crisisopvang opgehaald. Ook zouden we nog een andere meisje ophalen dat op de staat (het sportveld) leefde. Zij gaat wel naar school en Matheka heeft ook contact met de moeder, alleen de moeder kan niet voor haar zorgen.

Het sportveld:
Een groot veld met een basket en een voetbaldoel, en wat jongeren die daar rondhangen, niets aan de hand lijkt het.
Links ligt echter nogal wat afval met mensen die daarin aan het grabbelen zijn. We rijden erlangs en aan de achterzijde van het veld zien we een groep jongens hangen, praten. Veel van hun lopen een een AA flesje aan hun mond en ander loopt met een groot lijmblik. Al snel is het duidelijk dat er geen AA in die flesjes zit maar... lijm. Dit zijn dus echter straatjongeren met een lijmverslaving. Aangekomen bij die jongens realiseren we ons dat hier dus ook een meisje van ongeveer 6 jaar “woont”. Efraïm (de chauffeur) stapt uit om te kijken op zij ergens rondloopt. Wij blijven allebei zitten en geven de jongens voorzichtig door het raam een hand, zeggen onze naam en dat we uit Nederland komen.
Het meisje blijkt nog op school te zitten en rond 18.00 uur weer terug te komen. Wij besluiten eerst de andere 2 kinderen (zie hierboven) op te halen en daarna terug te komen, alleen dan moest ze wel klaarstaan bij de ingang. Toen we terug kwamen was ze nog niet terug van school, dus gaat Efraïm het vandaag nog een keer proberen.
Wij zijn allebei geschokt van dit avontuur en weten waarvoor we hier mogen zijn!

Toen we gisteren weer “thuis” kwamen was het aan het schemeren en was ons huis nog helemaal donker, maar ja wat verwacht je als er niemand binnen is. Alleen waarom staat er dan een kaarsje op tafel. Natuurlijk Amina (ons huismeisje) heeft een romantisch etentje voor ons gepland, bij kaarslicht. Maar om dan ook te koken bij kaarslicht is wel erg overdreven.
Helaas het was allemaal niet zo romantisch gepland, er was gewoon de hele dag geen elektriciteit en we moesten het huis verlichten met kaarslicht en een zaklamp.
Gelukkig kregen we weer elektriciteit om half negen en zo hoorde we de hele wijk weer tot leven komen.

We zijn blij al jullie reacties te lezen en vinden het super fijn dat jullie zo met ons
meeleven.
Willen jullie met ons mee danken dat het hier allemaal zo goed gaat, dat we z'n mooi netjes huis hebben en er zo goed voor ons gezorgd word.
We willen jullie vragen te bidden voor de nieuwe kinderen in DCC dat zij zich snel thuis zullen voelen op hun nieuwe plek.
Willen jullie ook bidden voor gezondheid voor ons, want het andere eten en ander ritme is nog altijd wennen.

Heel veel liefs,

Jeroen en Jantineke.

Ps. foto's volgen nog

• 21 Januari 2011 - 09:35

Remco & Esther:

Haha wat heerlijk om te horen wat jullie zien en meemaken. Die busjes zijn heerlijk Afrikaans, als je in NL kan je er nog lang naar terug verlangen! De gekste dingen maak je er mee en alles blijft wennen.
    Wat heftig he op zo'n sportveld. Ik begrijp dat het dus niet veel anders is dan in Rwanda. Als je zoiets ziet ben je alleen maar aan het bidden en zegenen, vragen om bevrijding en Jezus aanroepen. Ik bid met jullie mee.

Hihi het romantische etentje... ach heerlijk toch?! Balen dat de stroom het niet doet, maar wel liefdevol dat je dan extra van licht mag genieten. Dus er zullen nog meer romantische etentjes volgen hihi. Gezegend zijn jullie dat jullie in een mooi huis mogen wonen, en dat het nog word schoongemaakt ook. Helaas van de muizen ;) Maar dat moet je er dan ook maar voor lief bij nemen.
    Hoe is het eten daar? Zijn jullie helemaal gewend? Hebben jullie al maïspap op? En is jullie pakketje al binnen?
    He wij bidden voor jullie leukerds! Heel veel zegen, verwerk alles wat je ziet in de handen van God. Anders word het soms ondraagbaar.

We houden van jullie!

• 21 Januari 2011 - 10:25

Monique:

hoi, wat klinkt het heftig maar gelijk ook zo geweldig! We denken aan jullie.
    lieve groetjes van de spijkermannen

• 21 Januari 2011 - 12:03

Marleen:

Leuk om jullie belevenissen weer te lezen. Jullie duiken er echt helemaal in. Heel veel zegen daarbij.
    Wonen jullie vlak bij Ria en Matheka - aan de hoofdweg of een andere zijstraat? (het is wel de zelfde wijk he)
    Lieve groetjes en we zien uit naar jullie foto's...en verdere verhalen.

• 21 Januari 2011 - 13:25

Anita Van Beek:

Hoi Jeroen en Jantineke,
    Bijzonder om zo op afstand even over jullie schouders mee te kijken.
    Zegen en kracht toegebeden.
    Groetjes, fam van Beek.

• 21 Januari 2011 - 13:37

Hanneke:

Hoi, Wat een verhaal... Geen worden voor. Denk aan jullie! Liefs

• 21 Januari 2011 - 14:38

Arij Jan Westerveld:

Hej Jantineke en Jeroen.
    Hebben jullie daar ook nog last van bavianen. Ik heb begrepen van een oud-collega van mij die familie heeft in Zuid-Afrika dat deze beesten "hondsbrutaal" zijn en alles open breeken wat los en vast zit en gerust hele koelkasten plunderen voor het eten, dus letterlijk "apenstreken" uit halen.

• 21 Januari 2011 - 14:48

Ma Pronk:

Geweldig dat jullie zo'n groot huis hebben. heerlijk dat het schoongemaakt wordt en jullie eten gekookt wordt dan kunnen jullie je helemmal inzetten voor de kinderen daar Gods zegen bij jullie mooie werk
    Kus ma
    Jantineke of Jeroen willen jullie een mailtje naar schol sturen, ik jullie mail adres niet!!!!!!!!!!

• 21 Januari 2011 - 15:30

Peps!:

Ha Kinders! Die busjes ken ik uit Yemen, daar gaat het ook zo. En wat de Jeugdzorg vbetreft: Ontroerend verhaal zeg. Wat een zegen dat Christus bevrijdt! Hij heelt het gebrokene. Ik slinger op de Noordzee, in de rondte, dwars van Texel, onderweg naar La Coruna, Spain. Kus + big hug. Peps!

• 21 Januari 2011 - 15:50

Linda Eisinga:

Ik heb ontzettend veel respect voor jullie dat jullie dit doen. Fijn om zo via jullie verslagen mee te kunnen lezen. Die kinderen zullen jullie vast niet meer kunnen vergeten!

• 21 Januari 2011 - 18:17

Fam Pronk Jr.:

He hallo fam grootendorst jr. Leuk om te lezen. We zijn super blij dat jullie een mooie ruimte voor jullie zelf hebben. Bij ons mag het ook goed gaan. doe voorzichtig met jullie zelf. we denken en bidden voor jullie. en wie weet misschien tot snel

• 21 Januari 2011 - 18:22

Daan:

Wow...wat een ervaringen zeg...en jullie zijn er nog maar net!
    En tuurlijk zijn jullie daar niet voor niets...jullie zijn lichtjes van God: STRALEN MAAR, zou ik zeggen (is niet zo moeilijk in jullie geval....:)))) )
    Ben heel benieuwd naar de foto's die volgen....
    Lieve J&J....keep it up, bless you!!!

• 21 Januari 2011 - 19:03

Liesbeth:

Test

• 21 Januari 2011 - 19:13

Tessa:

Lieve Jeroen en Jantineke,
    Wat een ontzettend groot verschil tussen Nederland en Afrika he! Grappig om te lezen over de matatu. Dat die man dan gewoon uitstapt om slippers te gaan kopen! Dat hoeven ze in Nederland niet te proberen haha. Het is bijna niet te bevatten wat jullie allemaal meemaken!
    Gelukkig maar dat jullie een fijn huis hebben en wat heerlijk dat alles voor jullie gedaan word!
    Schokkend om te lezen over de kinderen met een lijm verslaving en de straatkinderen. Ik hoop dat jullie ook hierin een stuk van God's liefde kunnen tonen aan de kinderen en aan de kinderen in het DCC!
    Ik bid en dank voor jullie!

Liefs Tessa

• 21 Januari 2011 - 19:14

Tessa:

Dat berichtje met test was trouwens om te proberen of hij het wel deed. Mama had namelijk al 2 keer een uitgebreid verhaal getypt en hij deed het niet. Bleek dat ze haar naam vergeten was. Dus er volgt snel een bericht van haar!

• 21 Januari 2011 - 19:27

Oma En Opa Grootendo:

Dat is wel wat anders dan hier met de auto naar Dordt en Jantineke op het fietsje naar de school hier vlakbij.Het zal best wel eens moeilijk zijn maar Er is een Helper groot van Kracht. Hou je daar aan vast. Ik kan me goed begrijpen dat jullie getroffen zijn als je de ellende daar ziet en zeker als het kinderen betreft.Zij kunnen niet voorzich zelf opkomen en dan snap je ook dat verslaving aan de lijm even een ander gevoel geeft. Zo ook vaak drank gedronken wordt omdat alles er dan wat vrolijker er uit ziet zoals een verslaafde me vertelde. Wel heel belangrijk dat jullie nu weten :we zijn hier niet om vacantie te houden maar met Gods hulp mensen en vooral kinderen te gaan helpen. Lukt het met de taal al iets beter? Hier gaat het goed we hebben jullie wel gemist en zeker ook de zaterdagen want de fam.is druk met sport en Vivit.Dus zitten we saampjes maar gisteren weer gezellig met elkaar aan de soep en broodjes. Sape belde een dag van te voren ,kon ons niet bellen op de 20.Binnie was wel terug uit Wales.Volgende week de verjaardag van Famke en Roel en Lianne vieren hopen we.Fijn dat we even je stem hoorden en nu weer een verslag van Jeroen . Knap hoor.Jullie samen veel sterkte met het werk en lieve groeten van ons.

• 21 Januari 2011 - 21:27

Liesbeth:

Ja..wil je anoniem een berichtje sturen gaat dat weer niet lukken:-) Ik had inderdaad vanmiddag al een heel berichtje geschreven maar was vergeten m,n naam erbij te zetten en ja...dan komtie niet aan.
    Wat een geweldig mooi verslag hebben jullie geschreven ,het lijkt wel een spannend boek ! alleen met dit verschil dat het echt is en dat God zo de wereld niet heeft bedoeld.
    Een schrijnend verhaal over dat meisje, ik zou ze zo in m,n armen willen sluiten en haar hier verder op willen voeden maarja, dat gaat niet
    Ik hoop dat jullie zo mee kunnen werken om jullie liefde over te brengen naar deze kinderen.
    Jeroen , dat je nou toch niet mag koken ! straks verleer je het nog . Ik denk dat je maar moet gaan oefenen met taarten bakken , dan kunnen ze daar eens jou lekkere Hollandse taarten proeven.
    Wat eten jullie eigenlijk, ik heb nl geen idee Nou ik wacht vol spanning op jullie volgende verhalen want ze zij echt heel erg goed geschreven, je moet er maar en boek van maken:
    Jeroen en Jantineke in Afrika
    Ik wens jullie heel veel strekte en Gods onmisbare zegen.
    Liefs papa en mama

• 22 Januari 2011 - 14:36

Ria Stigter:

Heerlijk gelachen om jullie belevenissen in de matatu. Ja, het is daar een compleet andere wereld, misschien soms wel een verademing met het over-georganiseerde leven in Nederland. Jullie landgoed klinkt heel goed, alleen die muizen....br, niets voor mij want daar ben ik erg bang van. Klinkt kinderachtig, maar het is echt zo. En Jeroen, vind je het niet vervelend dat het huismeisje nu al je huishoudelijke karweitjes doet ???
    Ik kijk nu al weer uit naar jullie nieuwe belevenissen in dit verre land.
    Groetjes,
    Ria Stigter

• 23 Januari 2011 - 16:44

Heidi:

Fantastiche verhalen,probeer in m'n hoofd plaatjes te maken van jullie in het busje...geweldig....

Sukses met alle "huisdieren"...anders is een poes als extra huisdier ook nog een optie??

Groetjes van ons.....en de zegen voor al jullie werk daar...

• 23 Januari 2011 - 16:48

Heidi:

Door de haast vergat ik er een stukje bij te plaatsen en dat was het idee van deze kindertjes....het gaat aan m'n hart als je dat leest,laat staan dat je dat in het echt zal zien......en wat goed dat jullie daardoor je plekje weten met God....heel bijzonder....

X

• 23 Januari 2011 - 18:22

Tante LIA:

Ha lieverds!! Wat een verhalen en wat een belevenis! het lijkt echt een beetje op Egypte! vooral julie taxi ervaring! zeer herkenbaar....Maar ook hoe triest als je de verhalen over de kinderen leest.... maar wat geweldig dat jullie met elkaar als team de liefde van Jezus mogen laten zien aan de kinderen en in het werk wat jullie mogen doen.
    Dat er "gewoon" geen elektrische tijd is maakte ik ook mee in Egypte (wat zijn we dan verwend) en dan is een kaarsje inderdaad helemaal niet romantisch!!! je moet dan gewoon wachten tot alles het weer doet!
    Wat grappig moet dat geweest zijn dat Jeroen niet in het busje paste!! ik zie het helemaal voor me......
    wat fijn dat jullie in een geweldig huis wonen, een plekje voor je zelf... om bv. spelletjes te doen!! of hebben jullie die thuis gelaten? Het is super leuk om jullie verhalen te lezen ik kijk al uit naar de volgende belevenissen..
    Heel veel sterkte en Gods liefdevolle nabijheid en bescherming toe gebeden!! liefs tante LIA