Nieuwe belevenissen - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu Nieuwe belevenissen - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu

Nieuwe belevenissen

Door: Jeroen en Jantineke

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Jantineke

28 Januari 2011 | Kenia, Mombassa

Hallo daar zijn we weer!
Met weer nieuwe belevenissen,

Er is afgelopen week een groep Amerikanen gekomen. Ze zijn op een werkvakantie van twee weken. Een week hier in Mombassa en een week in Nairobi. Afgelopen dinsdag hadden ze de leiding over een avonddienst in de Elim kerk, de kerk waar Matheka assistent pastor is. Het was een goede kerkdienst, het was wel gek om te zien dat je als je een Amerikaanse spreker heb dat het dan opeens meer een Afrikaanse dienst word. Er werd meer gejoeld en in handen geklapt dan de andere keren. Ook nodigde ze mensen uit om woensdag te komen helpen met het verven van de kerkbanken, dat was wel toevallig want woensdag is onze vrije dag. Jeroen vond het wel leuk om dan mee te helpen en is er heen geweest. Het was erg gezellig en er werd veel gepraat en gelachen. Ook is er veel werk verzet, de banken zien er weer spik en span uit.
Gisteren zijn er 5 Amerikanen naar Dicksons gekomen en hebben ze boysroom geverfd. Ook dit is een heel stuk opgeknapt en hebben de jongens weer een frisse kamer.

Omdat we nieuwe kinderen in Dicksons hebben is het klasje nu ook gelijk groter.
Er zitten nu 16 kinderen in dat hele kleine klasje waar maar ruimte is voor 12 kinderen. De kinderen blijven in dat klasje tot ze contact hebben gehad met hun oude school en die een rapport heeft gemaakt voor de nieuwe school. Dit kan wel een paar weken duren dus het is nu lekker knus met z'n alle in de klas.
Het is wel leuk om te zien hoe de kinderen zich ontwikkelen Jantineke begint al vertrouwder te worden voor de kinderen en ze komen nu ook al mee naar haar toe.
Het is ook wel leuk dat de nieuwe kinderen er ook nog zijn, hierdoor is Jantineke niet alleen aan het helpen bij de schommels en het leren een bal te vangen, maar ze is nu ook aan het touwtje springen en hoogspringen. Lekker inspannend bezig zijn bij een temperatuur van rond de 30 graden.

En dan nu het eten.
We hebben al heel vaak de vraag gehad wat we eten en of het echt alleen maispap is of ook wat andere dingen.
Gelukkig (voor Jantineke) eten we heel veel verschillende soorten dingen. In het kindertehuis is er elke middag een warme maaltijd en die is echt Keniaans. Er word daar veel Oegaly (een soort deeg), Sami (een soort spinazie), Sneppers (kleine visjes die je in zijn geheel eet en ogen en staart) en rijst met bonen en mais en en soort tomatensoep met vis. Het was vooral in het begin er wennen aan het andere eten, maar als je het wat vaker op heb begin je aan de smaak te wennen en word het wel lekker.
Als we thuis zijn op onze vrije dagen kookt Amina voor ons ze kookt ook echt Keniaans. Ze heeft nu al Pilau (rijst met stukjes steak en aardappels), Tortilla's, Beriani (rijst met kip paprika en aardappel) en Chapatti (een soort pannenkoek met een bonen soepje erbij) voor ons gekookt. Amina kan goed koken en het is dan ook erg lekker allemaal. Afgelopen week hebben we ook een keer zelf bonen met aardappels en hamburger gegeten (echt Nederlands) en dat was ook wel weer erg lekker. Gelukkig kan je dat ook gewoon in de winkel kopen, het is maar wat voor draai je er zelf aan geeft.

We zijn vandaag naar de markt geweest om inkopen te doen, wat een belevenis was dat. Eerst zijn we te voet onder begeleiding van Enoch, onze housekeeper, naar de markt gelopen. Deze route is echt door wijken heen met zandweggetjes, langs afval verzamelplaatsen en langs mensen die muzungu's (blanke) erg interessant vinden. Op de markt aangekomen is het echt een belevenis. Zoveel mensen op 1 plek met overal eten. Van alle soorten fruit en groente.
We werden als blanken heel wat na geroepen. Gelukkig was Enoch bij ons om ons de weg te wijzen en ons te helpen onderhandelen. Zo wisten we waar we naar toe moesten en hoe we moesten lopen anders hadden we nu nog op de markt gestaan.

Er zijn ook weer een paar foto's toegevoegd op:

• 28 Januari 2011 - 13:54

Marjolijn:

Ja, dat soort visjes heb ik spanje ook wel eens op. Ik vond de kop (met ogen) toen het lekkerst, maar die eerst hap, kostte zóóó veel moeite! Eet smakelijk
    (ik neem een hollandse boterham met kaas, en een stukje leverworst toe ;-))

• 28 Januari 2011 - 13:56

Karin Putter:

Wij vinden het heel erg leuk om steeds jullie berichtjes te lezen en als er foto's zijn om die te kijken!

Een klein berichtje terug van ons:
    Xenna doet het gelukkig vanaf dag 1 heel erg goed bij juf Brenda. Ze gaat met veel plezier er heen en zwaait zonder problemen, nog niet 1x hoeven huilen. Wij moeten wel steeds horen van Xenna, dat juf Tine (=Jantineke) bij de arme kindjes is, dus ze is je echt niet vergeten hoor!
    Ik (Karin) mis je wel hoor!!!!

Zet hem verder op daar in het warme Kenia!!!!

• 28 Januari 2011 - 14:42

Jasper & Erna:

Hey kanjers,
    Jullie genieten echt hè?! enne..wat een leuke foto's. Geweldig huis zèg!! Heerlijk zonnetje, wat wil een mens nog meer..Ik heb net de ramen gezeemd in de zon, we leven hier momenteel onder een strakblauwe hemel met heel veel zonneschijn, alleen met ramen zemen vriezen je vingers er bijna af..toch wel anders dan bij jullie;-). Bedankt weer voor jullie gezellige bericht! knuffels uit Barendrecht!

• 28 Januari 2011 - 15:21

Ralph:

hallo J&J.

Ik heb de vraag gekregen of wij bij Bobo wat kunne met 50 nieuwe t shirts is de maat XS. Die waren voor een vakanteiweek gedrukt, maar met een foutje. Bobo doet r niets mee, maar heb je er wat aan? MAil me dan even op mijn boboadres en dan kijken we hoe we dit bij jullie krijgen.
    Hartelijke groet

Ralph

• 28 Januari 2011 - 15:23

Angela:

leuk om je jullie verhalen te lezen.

• 28 Januari 2011 - 15:41

Danielle Aan De Wiel:

Hoi Jantineke,
    Ik weet niet of je nog weet wie ik ben... We zijn een keer samen als leiding op kinderkamp geweest. Net voordat jullie kwamen waren wij 2 weken bij Ria en Matheka. Ik wilde eigenlijk niet meer naar huis en als ik jullie verhalen lees, wil ik ook echt weer terug... Hebben jullie het goed naar je zin? Kunnen jullie je draai vinden in het Keniaanse levensritme?
    Heel veel succes en plezier daar!
    Groetjes,
    Danielle aan de Wiel

• 28 Januari 2011 - 18:35

Remco & Esther:

Ha Muzungu's
    Fijn weer zo'n verhaal te lezen! We hebben het idee dat jullie je helemaal thuis voelen. Gaaf dat Jeroen zijn handen uit de mouwen kon steken. De foto's zien er leuk uit! Lekker Afrikaans sfeertje! En het eten... top! Kan niet beter denk ik. Af en toe wat Nederlands er door heen, lekker hoor.

Heerlijk het weer daar! Wij hebben hier weer vrieskou :S beetje jammer.
    Maar geniet er van lieverds! Heel veel zegen en weet dat wij hier voor jullie bidden.

PS: 1 Kor. 4:20
    Het koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar uit kracht.

• 28 Januari 2011 - 19:24

Hanneke:

Heel leuk om weer te lezen.....
    Have fun!!!
    :) Han

• 29 Januari 2011 - 11:28

Ma Pronk:

Gefeliciteerd met Wim, dinsdag hebben we en verjaardag op afstand Steef zit nog op de middelandse zee. Dat halen we wel in! Mail je alle verjaardagen wel even dor maar daar is nog niet van gekomen. Het het net als jullie lekker druk. Kus Ma Pronk.

• 29 Januari 2011 - 11:41

JH En Suus:

Dikke kus van ons!

• 29 Januari 2011 - 14:12

Peps!:

Ha Kinders! Geweldig wat jullie beleven! Goed verhaal ook. Kun je niet wat receptjes sturen? dan kunnen we vast wennen aan het eten, voor april-mei!

• 29 Januari 2011 - 16:00

Marjolein:

Heeeey!
    Leuk om jullie belevenissen te horen en te lezen dat jullie je voorlopig nog niet vervelen. Haha, herkenbaar dat nageroep. Ach ja, went vanzelf. (A) Terug in Nederland ga je het nog missen. :P Lieve groet vanuit Nederland! :)

• 29 Januari 2011 - 18:54

Chris En Liesbeth:

hallo lieve kinders,wat gezellig zon, groep amerikanen op visite, en zo samen met hun te werken, gelukkig dat je handig bent Jeroen. Hoe zijn de kerkdiensten,worden jullie daar al een beetje opgenomen ? En jeroen , hebben ze jou al gevraagd om het licht of geluid te doen? heb je ook al wat gedaan met de straatkinderen b.v computerlessen ?
    Leuk om te weten wat jullie nu zo beetje eten , het klinkt niet echt slecht . en wat leuk om wat foto,s te zien b.v. van de markt Ik had dat in ieder geval heel anders verwacht, er zijn in ieder geval genoeg meloenen, deze zijn zeker lekkerder dan in Nederland. Nou Jantineke , je krijkt al een aardige grote groep , door de taal lijkt het me wel moeilijk om kontakt te maken maar spelen en sporten doet wonderen Je kan ze natuurlijk ook een Nederlands liedje aan leren b.v Hoofd , schouders knieën teen knieën teen . Tessa heeft dat op haar stage adres in het Turks geleerd en dat was ontzettend
    geslaagd. dus ga je gang.
    Hier gebeurd er niet zo veel , het weer is saai ,overdag boven nul snachts enkele graden onder nul maar je kan er niks mee dus ook niet schaatsen.nog een paar welken en dan gaat Michiel lekker skiën. hij is er hard aan toe.
    Volgende week zondag is oma jarigen ik heb in Rotterdam een concert van het RCC Het wordt een soort gezellige huiskamer concert met een bankstel op het podium , Je gaat er nog meer van horen.
    Jullie lieve kusjes en tot horens

• 30 Januari 2011 - 07:37

Heidi:

Eetsmakelijk......neem wel wat van die "recepten" mee hoor,klinkt allemaal erg lekker(op die visjes na dan)

Goed te horen(lezen)dat het goed gaat daar.......wat missen jullie daar het meest??

X

• 30 Januari 2011 - 07:43

Heidi:

HIHI...heb net wat foto's gekeken en het filmpje...ppfff....dan moet je wel eerst geplast hebben zeg,met dat gehobbel.....HIHI.....
    Leuk dat we op die manier een kijkje mogen nemen in jullie wereld nu.

• 30 Januari 2011 - 14:53

Hoi!!:

Habari? Hamjambo "wazungu"? Lekker ugali, chapati, dagaa, pilau en sukuma wiki eten? Ik wens jullie hele fijne tijd en God zegen in Mombasa. Tot lezen!! Groetjes

Maria

• 30 Januari 2011 - 16:40

Corina Pak:

Wat geweldig om zo op deze site te lezen dat jullie de kracht en ondernemingslust van onze Lieve Heer krijgen om dit voor onze medemens te doen. Tussen de regels door kun je merken met hoeveel liefde jullie dit voor deze prachtige kindjes doen.

Eigenlijk wil ik alleen maar even melden dat ik het geweldig vind, en wens jullie nog veel kracht, sterkte doorzettingsvermogen en dat is natuurlijk het aller belangrijkst veel Liefde voor God, Elkaar en de mensen om jullie heen, en dan komt alles goed....

Ik bid ook voor jullie.......

Liefs Corina

• 30 Januari 2011 - 20:39

Opa En Oma Grootendo:

Hallo Jeroen en Jantineke.Had ik een stuk getypt en met het versturen ging het fout. Meestal kan Chris dit wel terug krijgen maar dit keer zal dat waarschijnlijk niet gaan. Dom he en het duurdt me te lang om daar op te wachten ,ik was juist lekker snel om een teken van leven door te geven.Nu was moeder Liesbeth me voor en die mag wel doorgeven dat oma lange verhalen tikt. Nou ze kan er ook wat van maar wel heel leuk en met vragen. Ook ik had de vraag hoe het met de computerlessn ging of is daar de mogelijkheid nog niet voor.Ook wilde ik graag weten of de honden jullie al als vrienden benaderen. Ik vond het wel een hele geruststelling dat de bewaker meeging naar de markt. Houden zo lijkt me. Wat dat betreft zijn jullie wel bevoorrecht zowel met het huis als met de hulp van bewaker ,kokkin en schoonmaakster.Zal dat tegenvallen in ons Hollandje als jullie weer terug zijn.Dan moet je zelf er weer mee aan de gang maar dat went ook wel weer.Nog een vraag :kunnen jullie daar ook wat van het evangelie doorgeven ;in de gemeente is dat geen problem denk ik, maar bij de kindertjes?Het gaat hier goed we hebben een aantal verjaardagen gevierd en wat was het mooi dat je belde met opa,s verjaardag. Van Sape hoop ik nu snel bericht te krijgen of per telefoon of per mail. Hij moet nu in Uruya zitten als alles klopt, De eerste reis zit er op en nu is hij daar voor even uitblazen voordat de volgende groep komt. Dat gaat weer naar Brazilie en Argentinie. Binnie gaat na mijn verjaardag weer naar Wales.Zij naar de kou en Sape en jullie in de warmte. Went het al, ik zag wel dat Jantineke al lekker bruin is We wensen jullie veel Zegen en Gods hulp bij het werk daar en we hopen tot horens of mails.opa en oma.

• 30 Januari 2011 - 21:04

Am En Wim:

Hoi lieverds,
    volgens mij hebben jullie ons gisteren willen bellen.
    Ik was druk aan het stofzuigen en hoorde de telefoon niet. Wim was bij de kapper.....
    Helaas gemist.
    We hebben jullie gemist, maar het was erg gezellig.
    We hebben nog een stuk taart over?
    Waar moet ik die naar opsturen?

Kus van ons

• 01 Februari 2011 - 13:35

Saar:

Ha Jeroen en Jantineke,

Wat leuk om jullie op deze manier te volgen, op de een of andere manier mis ik kwablijkelijk wel eens wat, maar goed heb alle reisverslagen gelezen en krijg ik het idee dat jullie daar op je plek zitten. Mooi om te lezen dat jullie je zo kunnen inzetten voor deze mensen!

Liefs,
    Saar

• 02 Februari 2011 - 10:29

Pieter En Petra:

HI Jeroen en Jantineke,

LEuk om te horen dat jullie het zo naar je zin hebben en dat er zo goed voor jullie gezorgd wordt ;-). Ik weet zeker dat de mensen om jullie heen ook genieten van jullie aanwezigheid en zorg. Het zal dit jaar voor jullie hooguit waterskien worden, tenzij je natuurlijk nog de mount kenia gaat beklimmen.

Lieve groeten

• 04 Februari 2011 - 09:53

Opa En Oma Vd Hoek:

eindelijk een berichje van jullie opa en oma we hebben gelezen dat je daar niet stil hoeft te zitten maar wij hebben in begin van jaar twee in de fam moeten missen maar dat is niet prettig de groeten van Oma en opa

• 06 Februari 2011 - 16:49

Tante LIA :

Hallo lieve neef en nicht, Wat een leuke en bijzondere dingen maken julle mee.....ik ben zo blij dat het goed gaat met jullie en ook echt iets kunnen laten zien van Gods Liefde aan de kinderen en daarnaast ook praktisch bezig kunnen zijn. Gods zegen zal op jullie werk rusten dat is zeker!!
    Terwijl jullie van het mooie weer genieten en zelfs al een bruin tintje krijgen zitten wij hier in de storm( een beetje herfst zeg maar) zojuist met een vriendin een eind gelopen langs de rivier en dat was heerlijk!!! Vanmorgen een prachtig dienst in Rafael, De preek was uit psalm 91 en een tekst uit die psalm wil ik jullie mee geven voor de nieuwe week : Wie in de beschutting van de allerhoogste woont en overnacht in de schaduw van de ontzagwekkende zegt tegen de Here: Mijn toevlucht mijn vesting, Mijn God op U vertrouw ik... We hebben een geweldige God en als het moeilijk is mag je heerlijk weg schuilen bij Hem en tot rust komen. Dag hoor!!!
    heel veel liefs van mij xxxx

• 12 Februari 2011 - 18:50

Joke Schipper:

Hoi Jantineke en Jeroen,

Net las ik jullie nieuwsbrief die meekwam met de nieuwsbrief van de gemeente. Heel leuk om te lezen en te zien op de foto's hoe het jullie vergaat daar. Wat een belevenissen! En jullie strijd met het doen i.p.v. het zijn........Heel herkenbaar hoor!
    Dat jullie steeds opnieuw gevuld mogen worden met Gods liefde en op die manier fijn door mogen gaan met het uitdelen van die liefde!

Veel liefs vanuit Barendrecht!

• 13 Februari 2011 - 09:09

Liesbeth Grootenboer:

Net als Joke heb ik zojuist jullie nieuwsbrief gelezen (nog net voor het op weg gaan naar de kerk. :) )
    Wat een bemoedigende tekst hè, in 2 Tim.
    't Is mooi en leuk om jullie belevenissen te lezen.
    Veel zegen!
    Groeten,