Het strand en valentijn. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu Het strand en valentijn. - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu

Het strand en valentijn.

Door: Jeroen en Jantineke

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Jantineke

18 Februari 2011 | Kenia, Mombassa

Wat gaat de tijd toch snel! We proberen regelmatig een verhaal op internet te zetten maar dan komt het er een keer niet van en dan is het zo alweer 3 weken geleden.
Natuurlijk is er wel weer veel in deze 3 weken gebeurd.

Vorige week zaterdag zijn we met een gedeelte van de kinderen van DCC naar het strand geweest en dat was een hele leuke ervaring! Op zaterdag zijn de laagste klassen (in Nederland te vergelijken met de onderbouw) vrij van school. Omdat het voor ons een uurtje reizen is naar DCC hadden we bij het strand afgesproken. Dat was weer eens een andere route met de matatu. Het eerste stukje was bekend en we wisten ook waar we uit moesten stappen, maar toen verder. Het strand, genaamd “Pirates” ligt vlak bij Bamburi Beach Hotel dus de matatu richting Bamburi moet toch zeker in de buurt komen dachten we. Toen we na 100 meter rijden moesten betalen en vermelde dat we naar Pirates gingen werd er zowat aan de noodrem getrokken en moesten we er weer uit. De matatu naar Bamburi gaat dus soms niet naar Pirates (soms, want je bent nooit zeker over de route die ze rijden). Gelukkig kregen we al ons geld terug (30 cent) en moesten we maar 50 meter teruglopen om een andere matatu te pakken (eerst wel even gevraagd of deze naar Pirates ging voordat we instapten).
Aangekomen op het strand was het busje van DCC ook al gearriveerd en wachtte ons een heerlijk dagje strand. Heerlijk om te zien hoe de kinderen genieten! Gelukkig voor ons moesten alle kinderen zwembandjes om en waren ze gemakkelijk herkenbaar (Bruin met zwart kroeshaar én zwembandjes).
Als lunch lekker een patatje gegeten met een stuk kip. Ook dat is voor de kinderen genieten! En het leuke is dan: Als je niet alles op kan dan gooi je dat niet weg, maar laat je een naam van een ouder kind (die die dag naar school moest) op het zakje schrijven zodat die 's avonds nog lekker een restje patat met kip had!
's Middags weer lekker zwemmen. Het zeewater is heer trouwens heerlijk warm, een tropisch zwembad is er niets bij! Om 15.00 uur vertrokken we weer terug naar huis. Wonderlijk om te zien hoeveel makke schapen er in een 15 persoonsbusje kunnen. Gelukkig zijn de kinderen allemaal nog niet zo groot en is 24 geen enkel probleem, wij zaten nog best wel ruim moet ik zeggen.

Die avond hadden we voor ons zelf een valentijnsetentje geboekt, normaal gesproken zouden we er niet aan doen, maar hier is het toch wel leuk. Er was in een Christelijk hotel een valentijnsdiner gepland en dat leek ons wel wat!
Aangekomen bij het hotel (het was gelukkig nog net licht) werden we welkom ontvangen: “Ah, jullie zijn dat stel met die moeilijke naam die ik niet uit kan spreken”. We waren natuurlijk veel te vroeg want we zijn nog veel te Nederlands en konden we nog een stukje engels voetbal kijken. Toen we plaats namen aan het romantisch gedekte tafeltje voor 5 personen waren we het met elkaar eens dat een valentijnsdiner in Nederland heel anders georganiseerd zou worden. Gelukkig was er wel live muziek, maar de muzikant/zangers namen zelf eerst ook deel aan het diner.
Al met al was het anders dan verwacht maar wel heel gezellig. Mirjam en Daniël waren er ook en zo hebben we gezellig zitten praten en eten.

Naast al deze leuke en onspannende dingen vragen jullie je natuurlijk af of we ook nog wel wat nuttigs hier doen. Natuurlijk, al merken we dat het aanwezig zijn in DCC nog veel belangrijker is dan het doen!
Jeroen heeft samen met Efraïm (de chauffeur) de speelplaats een opknapbeurt gegeven. Alle speeltoestellen én bomen zijn weer netjes geverfd. De touwen van de schommels zijn vervangen, deze begonnen wel erg dun te worden. En er zit/zat weer zand de zandbak.
Daarnaast is Jeroen veel bezig in het kantoor achter de computer. De computer is hier nog niet zo geïntegreerd als in Nederland en dat is toch soms wel even wennen. Ook de oude beeldschermen die je in Nederland aan de straatstenen niet kwijt kan functioneren hier prima. Momenteel wordt er druk gewerkt aan een database voor de gegevens van alle kinderen en het opzetten van een nieuwe website voor de Non-profit organisatie hier in Kenia.
Ook is Jeroen veel te vinden in... de keuken waar hij ook hier helpt met het koken en zo de Keniaanse keuken probeert te leren kennen. Dus misschien kunnen jullie over een tijd ook genieten van de op houtskool bereidde Ugali, Mahambri en Chapatties.
Inderdaad alles op houtskool want dat is hier de normaalste zaak van de wereld. Er is hier geen gasaansluiting in de huizen, in ons huis koken we op wel op gas maar dat is uit een gasfles (zo'n soort als dakdekkers ook gebruiken). In DCC wordt alleen de thee gemaakt op het gasstel met zo'n zelfde gasfles. Voor al het andere kookwerk wordt houtskool gebruikt dat is een soort stoof gedaan wordt waarop een pan staat. Wel even wat anders dus.

We hebben nog veel meer te vertellen maar dat komt de volgende keer!

We hebben nog enkele dank/gebedspunten:
We willen danken dat we hier ons echt thuis voelen, dat we elke keer weer veilig heen en weer reizen en dat we God's liefde hier mogen ervaren.
We willen bidden voor gezondheid (we hebben allebei last van onze maag) en voor rust. Ook merken we dat de taalbarrière soms problemen geeft, vooral met de kleine kinderen.

Heel veel liefs,

Jeroen en Jantineke

  • 18 Februari 2011 - 18:24

    Linda Eisinga:

    hoi,

    wat een geweldig verhaal. Jullie doen echt geweldige dingen daar. Het is dat jullie zo ver zitten, maar anders zou ik zo mijn computer die ik hier nog boven heb staan naar jullie komen brengen. Hier in Nederland wil niemand die hebben, maar daar zijn ze er misschien nog blij mee....

    Ik wens jullie alle kracht daar, zal ook voor jullie bidden...

    groetjes Linda

  • 18 Februari 2011 - 18:24

    Linda Eisinga:

    hoi,

    wat een geweldig verhaal. Jullie doen echt geweldige dingen daar. Het is dat jullie zo ver zitten, maar anders zou ik zo mijn computer die ik hier nog boven heb staan naar jullie komen brengen. Hier in Nederland wil niemand die hebben, maar daar zijn ze er misschien nog blij mee....

    Ik wens jullie alle kracht daar, zal ook voor jullie bidden...

    groetjes Linda

  • 18 Februari 2011 - 19:13

    Oma Grootendorst:

    Oma zat net achter de laptop te kijken of er een berichtje van jullie was. Toen op zoek naar een mail van Sape die het weer erg druk heeft met zijn reis want hij is zeker eens per week wel even of met een mail of telefoon aanwezig .Gelijk was er jawel jullie verhaal. Ik las dat er meer gaat komen . Wat weer en belevenissen met de kinderen. Wel een grote verantwoording zwemmen met ze.Heerlijk dat ze zo hebben genoten. Het verhaal over het eten. Wat een verschil met ons rijke land waar zoveel voedsel wordt weggegooid, we lazen pas 40 procent gaat de bak in . Nu ben ik nog van de oude garde ik weet nog te goed in de oorlog en daarna was er niet veel. Dat heeft wel je hele leven in je achterhoofd gespeeld dat we niets moeten weggooien. ook lees je dat er tekorten dreigen dus kunnen de westerlingen leren van ondermeer jullie verhaal. Niet alleen niets weggooien maar ook denken aan de ander. Dan is er niet de vraag :wie is mijn naaste. Die zie je die weet je heus wel.Dan besef je des temeer dat wij het zo goed hebben en zo weinig dankbaar zijn.Jeroen wil je straks nog wel bij ons eten want oma kookt alleen maar ouderwetse kost. Morgen bruine bonensoep Buurvrouw Tinie die om koffie kwam was al verkikkerd er op. Het rook lekker op de houtkachel. Ja voor jullie heel vreemd maar wij hebbeb de eerste jaren van ons huwelijk ook op gas flessen gekookt en thuis vroeger op de houtkachel. Het is wennen dat geef ik toe maar jantineke dat is Jeroen wel toevertrouwd.Ik zal jejullie even een nieuwtje vertellen :jullie pa Chris is bere trots en heel blij:hij vertelde opa daarstraks dat de kogel door de kerk is op zijn werk. Je weet wel waar het overgaat. Ik vind het zo fijn voor hem want wat heeft hij zich daar voor ingespannen.Ik hoor net via de t.v. waar opa naar kijkt dat ze sneeuw verwachten en wat kou. Het zal niet veel zijn. Meer natte boel. We waren net zo blij met een beetje lente gevoel de sneeuwklokjes bloeien zo mooi. De schoolkindertjes staan er regelmatig naar te kijken.Als laatste en het belangrijkste: we bidden voor jullie. Dat hebben we allemaal nodig en deze week nog bezoek voor mijn verjaardag gehad en hoorde van zoveel soms kleine verrassingen die God gaf in moeilijke tijden. Bij twee van de vriendinnen hele zware tijden en een vertelde:God heeft me nog nooit in de steek gelaten.Het is ook zo fijn dat je dit met alkaar kunt delen. Zo ben ik ook blij dat ik diensten op de laptop kan volgen want er zijn van die dagen dat ik niet naar de gemeente kan helaas.Bidden kunnen we altijd en zelfs als we dat niet kunnen door ik weet niet wat voor omstandigheden:Jezus bid en pleit voor ons.Lieve kleinkinderen fijn wat te horen van jullie en God,s zegen en groetjes van opa en omaGrootendorst.

  • 19 Februari 2011 - 12:37

    Ria Stigter:

    Hallo Jeroen en Jantineke,

    Ik miste al een poosje jullie reisverslag en begrijp nu dat het jullie even aan tijd heeft ontbroken om iets te mailen. Sjonge, wat zullen jullie genieten van jullie verblijf daar, ondanks de maagproblemen. Er komen zoveel mooie en interessante belevenissen jullie kant uit. Ik heb in ieder geval weer genoten van jullie verslag. Op de badmintonclub gaat alles nog steeds goed. Jeroen, ik heb al aan diverse leden over je verblijf verteld en iedereen vond het geweldig om er iets van te horen. Ik moet je in ieder geval de hartelijke groeten overbrengen. Vanuit een koud Barendrecht stuur ik jullie de hartelijke groeten en kijk weer uit naar jullie volgende verslag.

    Ria

  • 19 Februari 2011 - 13:10

    JH En Suus:

    Tja... dat ga ik natuurlijk nooit "winnen" van oma Grootendorst...
    Het is nu zaterdag, en vandaag is wel een beetje klusjesdag.
    Vanochtend de zolder van de kerk opgeruimd om meer plek te maken voor de jeugd om te kunnen knutselen enzo. Moet nog een hoop gemaakt worden en geschilderd... maar de eerste stapjes zijn gezet!

    Verder is Jh nu in de tuin een nieuw houthok aan het maken en ik heb net Sushi gemaakt. Kortom druk met leuke klusjes zo naast ons werk.

    Weet dat we aan je denken!
    Veel liefs van ons!


  • 19 Februari 2011 - 13:23

    Marjolijn:

    Hoi,
    ook ik houd niet van eten weggooien, daarom neem ik graag tussen de middag een stukje leverworst ;-)

  • 19 Februari 2011 - 15:30

    Ma Pronk:

    Lijk me best lekker aan het strand, ging gisteravond naar IJmuiden (pa lig daar) ik heb eerst even na moetendenken welke kleren ik aanzal trekken. Jullie zaten in de verkeerde bus,iknam de verkeerde afslag en moest nu met de pont naar Corus. Maar ik ben er gekomen en het was erg fijn om weer bijelkaar te zijn. Laten we hopen dat jullie maagklachten gauw over zijn. Ik bid voor jullie.
    Kus ma Pronk

  • 20 Februari 2011 - 02:08

    Peps!:

    Ha Kids! Jullie schrijven toch wel errug goed! Mooie verhalen, en leuk om te lezen! Geweldig om wat voor de Koning te kunnen doen! Zoals je zag was Ma gisteren hier aan boord, in Ymuiden. Vandaag geladen, staal voor Kolding, Denemarken. 't Was weer drama met de planning. Ik heb er net 23 uur opzitten, en ga nu lekker en welverdiend te kooi. Kus, Peps!

  • 20 Februari 2011 - 14:14

    Wim En Anne-Marie:

    He!

    Leuk om weer even wat te lezen zo, dat valentijnsdiner klinkt gezellig! :)
    Hier ook alles goed, Anne-Marie begint morgen officieel op school met haar nieuwe job!

    Veel sterkte daar, hopelijk mag het wat beter gaan met jullie darmen...!

    Liefs,

    Wim en Anne-Marie

  • 20 Februari 2011 - 14:46

    Hanneke:

    Heel romantisch!!! :)
    Groetjes Han

  • 20 Februari 2011 - 18:51

    Tante LIA :

    Geweldig weer om te lezen hoe het bij jullie in Kenia is en dat jullie je daar echt thuis voelen.
    Wat leuk dat jullie met al die kinderen naar het strand zijn geweest.. wat een ervaring! zijn er ook nog leuke foto's van? en dat Jeroen nu toch in de keuken dienstbaar is, die is echt van alle markten thuis... ik hoop er in Holland ook nog eens van te genieten.. Veel werk plezier weer deze week! Ik bid jullie Gods Zegen toe!! liefs Tante LIA

  • 20 Februari 2011 - 20:13

    Remco & Esther:

    Gelukkig hebben we elkaar van de week weer even kunnen spreken over koetjes en kalfjes.... nou ja als we het toch over vee hebben: Er zijn hier al 7 lammetjes geboren :D Erg liefjes!!

    Fijn weer een heel verhaal te lezen en dat we zien dat jullie het zo fijn hebben.
    Netjes hoor een heel valentijnsdiner!! Dat moeten wij nog inhalen ;) hihi. En lekker naar het strand, heerlijk hoor! Hier moeten we het helaas nog met 3 graden doen.
    Misschien kunnen we hier een inzameling doen voor computers en meegeven aan mam en pap.

    Morgen heb ik de bruiloft van Hannelies en Arnd-Jan, ben echt kei benieuwd! Ik zal een fotootje naar jullie sturen. En dan lekker genieten van de vakantie. Remco moet netjes werken en is waarschijnlijk vrijdag middag vrij.

    Lieverd, wij bidden voor jullie! Blijf lekker van alles genieten!

    Gods zegen in alles!
    Hele dikke knuffel en kus
    Jullie lieve broer en zus ;) (liefste klinkt zo arrogant hihi... maar stiekem bedoelen we dat natuurlijk wel ;))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Kenia, Mombassa

Onze reis naar Kenia

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2011

10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1

01 Juni 2011

Onafhankelijksdag,

22 Mei 2011

Alweer 2 weken voorbij...

13 Mei 2011

Weer aan de slag

04 Mei 2011

Jarig!!
Jeroen en Jantineke

Actief sinds 29 Sept. 2010
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 35737

Voorgaande reizen:

21 Juli 2017 - 07 Augustus 2017

Indonesië

05 Januari 2011 - 15 Juni 2011

Onze reis naar Kenia

Landen bezocht: