Shimoni - Reisverslag uit Shimoni, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu Shimoni - Reisverslag uit Shimoni, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu

Shimoni

Door: Jeroen en Jantineke

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Jantineke

25 Februari 2011 | Kenia, Shimoni

Daar zijn we weer na een week vol belevenissen. We hebben ook net weer nieuwe foto's op internet gezet die jullie kunnen bekijken op: https://picasaweb.google.com/jgt.grootendorst/Kenia?authkey=Gv1sRgCOuKhOODnqPyfA

Vorige week hebben we “Ford Jesus”bezocht. Dit is een oud ford wat vroeger door de Portugezen, de Britten en de Arabieren is gebruikt voor het bewaken van de stad. Het heeft deze naam gekregen doordat het er Ford de contour heeft van Jezus aan het kruis.
Toen we aankwamen werden we natuurlijk direct door een gids ontvangen welke ons graag wilde rondleiden in het fort (waarschijnlijk kom je zonder gids ook niet binnen). Eerlijk gezegd deed deze gids het ook netjes, alleen is het toch anders dan wanneer je gewoon je eigen ritme kan aanhouden. Na de rondleiding hebben we ook de oude stad bezocht welke gekenmerkt wordt door smalle straatjes en veel mensen die ons interessant vinden omdat wij “rijke blanke”zijn.
Het is wel gek dat je uit moet kijken voor de stroomkabels die zo laag hangen dat je als er onderdoor moet niet rechtop kan lopen maar moet bukken. En je kan ze beter ook niet aanraken want dan gaat het zo fijn tintelen en wat erger...

Ook willen we jullie niet onthouden dat het hier al een paar keer geregend heeft en dat we daar dan best van genieten. Het is even iets minder warm en de natuur knapt er enorm van op. Het gras in de tuin begint weer groen te worden en ook de planten leven weer een beetje op. Regen in deze weken is eigenlijk heel uitzonderlijk, de Kenianen vinden dan ook dan het nog niet mag regen, de regen mag pas beginnen in april. Wel merken we dat als er weer een buitje aan komt dat het ervoor nogal benauwd is en dat de wind is gaan liggen. Wind hebben we hier trouwens bijna altijd en in combinatie met ons huis is dat heerlijk verkoelend. Na de regen vond Jeroen het trouwens best afgekoeld en werd er een slaap t-shirt opgezocht en werd er onder de lakens geslapen. Koud is hier trouwens een graad of 25. De laatste paar dagen is het trouwens weer normaal weer en dat betekend dan dus rond de 30 graden of meer. Als het zo koud is zie je gelijk allemaal Kenianen met dikke truien en jassen aanlopen, terwijl wij dan zweten in ons t-shirt.

Graag willen we jullie meenemen naar de klas van Jantineke (doe even een t-shirt aan en een korte broek want in de school is het altijd heel warm).
Er zijn nu 5 peuters van 2,5 jaar, 8 kinderen van 4 - 5 jaar en 10 kinderen van 6 jaar en ouder (de oudste is 12).
Al snel had Jantineke door dat de peuters de klas heel erg verstoren en heeft het op haar genomen om de ochtenden met hun bezig te zijn, zodat ze niet de lessen verstoren en gewoon lekker kunnen spelen. Het word ook echt Jantineke's klasje genoemd. De kinderen zien Jantineke dan ook als juf. De kinderen proberen Juf Jantineke te zeggen. Dit is wel vertrouwd en klinkt wel leuk, want de naam Jantineke is erg moeilijk en in het begin was het “aunt Tineke”. Na heel veel vertellen dat het Jantineke is beginnen ze dat nu te zeggen/leren.
Jantineke is vooral bezig om de kinderen Engels te leren. Soms is het wel lastig omdat (vooral de kleinste) kinderen geen Engels kunnen. Maar de teachers zijn maar al te blij dat Jantineke geen Swahili praat en de kinderen zo extra Engels leren.
De ochtend ziet er als volgt uit:
We komen aan om ongeveer half 9 (het licht er een beetje aan hoeveel file we hebben, de ene keer wat vroeger de andere keer wat later). Dan hebben al de kinderen in één groep bijbelles, dit is een bijbelverhaal en Christelijke liedjes zingen.
Daarna gaan ze naar hun eigen klas. Jantineke heeft een eigen klas met wat speelgoed maar het meeste zijn de kinderen buiten aan het spelen met de auto's, ballen, kapotte fietsje`s of de zandbak. Zo houd Jantineke de kleinste heel de ochtend bezig.
In de middag is Jantineke niet in de klas maar maakt ze spelletjes. Ze heeft afgelopen donderdag een memorie spel afgemaakt met het ABC. De teachers waren er maar wat blij mee. Nu kunnen de kinderen spelenderwijs met de letters omgaan en zo ervan leren.
Het volgende spel word een “tel memorie spel”met de cijfers en plaatjes erbij. Dus daar gaat ze volgende week aan beginnen.

Afgelopen woensdag zijn we samen met Ria, Matheka, Caleb en Prisca naar Shimoni geweest. Hiervandaan hebben we een boottocht gemaakt van ruim een uur naar het laatste eiland van Kenia, een stukje verder waren we in Tanzania geweest. Bij dat eiland was ook een strandje en konden we lekker zwemmen en snorkelen. Ook komen daar regelmatig dolfijnen voor en ook wij hebben er nog twee mogen bewonderen, ook al was het maar voor korte duur. Ook het snorkelen was erg mooi. Het is bijzonder om de onderwater wereld met eigen ogen te mogen bewonderen. Vissen in diverse soorten en maten en natuurlijk niet te vergeten kleuren! Duizenden mini visjes, dat soort dat donderdag middag als lunch worden gegeten (weten we ook weer waar deze vandaan komen)
Hierna stond op het programma een lunch op een ander eiland. Deze lunch bestond uit “seafood”. Omdat we hier ook wel alles willen proberen hebben we allebei de gokt gewaagd en zaten wel lekker aan de krab en vis. De krab had nog wat bewerkingen nodig voordat deze gegeten kon worden. De schalen moesten eerst gekraakt worden (zo foto's) waarna het (eigenlijk) best wel lekkere “vlees” eruit gegeten kon worden. Samen met nog wat zeewier was dat het voorgerecht. Als hoofdgerecht hadden we dus een complete vis, die je dan zo lekker aan kan kijken! Hierbij was het een kwestie van oppassen voor de graten. Ook de vis was lekker!
Na deze maaltijd stond nog een rondleiding op het eiland op de planning maar omdat we al aardig uitgelopen waren hebben we deze helaas moeten overslaan en voer de boot weer richting de haven.
Om de dag compleet te maken hebben we nog een ijsje gegeten bij ons inmiddels favoriete ijstent. Zo hebben we ons deze keer een lekkere verwendag getrakteerd.

Groetjes uit Kenia!

• 25 Februari 2011 - 18:47

Daniëlle:

Hmmmmmmmmm.....lekker: krab met zeewier ;)

Fijn te lezen dat jullie het goed hebben....Bless you,

Liefs,

Daan&Co.

• 25 Februari 2011 - 19:00

Jasper En Erna:

Dank jullie wel voor het bijpraten weer! We hebben jullie gisteren wel gemist maar waren toch blij dat de nationale feestdag niet vergeten was. Het gaat hier allemaal goed, z'n gangetje, hoewel we wel onze vrienden soms een beetje missen;-( Gaaf om te zien dat jullie het zo naar je zin hebben!! Heel veel lief en hugs van ons!!

• 25 Februari 2011 - 19:09

Jasper En Erna:

WAT EEN MOOIE FOTO's!!!

• 25 Februari 2011 - 19:17

Oma Grootendorst:

Hallo lieve luidjes. Wat een lang uitgebreid verhaal. Zo zien jullie nog eens wat van de wereld.Dan is het bij ons maar saai.Maar denk niet dat wij ons vervelen. Daar hebben we gewoon geen tijd voor.Vandaag Famke en Roel al vroeg bij ons. De juffrouws en meesters hadden studie dag en Renske ook druk.Huib moest ook weg. Het was gezellig en ze speelden samen heel leuk. Vanmiddag De domine met zijn vrouw op bezoek daarna Tinie Vermeer en nu werd het tijd om naar de laptop toe. Opa is ook nog wel eens bij Huib de hele badkamer komt nieuw spul in.Met een strop En waterleiding diep in de beton welke doorgezaagd werd Er moest een gat geboord voor de w.c En niemand verwachtte daar een leiding. Dat is nu allemaal hersteld en gaan ze aan de opbouw beginnen.Roel met zijn kleine snuffertje er bij je weet hoe dat gaat.Renske druk op her werk maar wel naar der zin. Ja en Chris erg druk en laat thuis want 1maart moet de zaak weer starten.Wat het weer betreft niet koud maar wel mist en wij verlangen naar de zon.Nu stop ik want dan kan broer aan de slag die ik echt niet af wil troeven.Groeten en Zegene God jullie werk daar. Opa en Oma.

• 26 Februari 2011 - 12:31

Ma Pronk:

Hallo lieverts,
    Van die foto's krijg je echt zin inde vakantie. Deze week heb ik vakantie, maar ik blijf lekker thuis lekker niks doen. Actief hoop ik in de vogende vakantie samen met jullie te zijn. Leuk hè spelletjes maken. Na de cijfers komen zeker de plaatjes met woorden. Heerlijk dat julie zo bezich kunnen zijn.Toen ik net op school begon noemde ze mij ook juf Tineke.
    Bid elke dag wat je voor God mag doen dan zal Hij jeede weg wijzen
    Kus Ma

• 26 Februari 2011 - 16:18

JH En Suus:

Hey Liefjes!

Wat een mooi verhaal weer en ook heel mooie foto's!
    Ik sluit me bij bij Ma aan dat we daardoor erg veel zin krijgen in de vakantie.
    Dapper Jeroen dat je die vis gegeten hebt!

Liefs van ons

• 27 Februari 2011 - 14:32

Tante LIA :

HOI lieve Neef en nicht!
    Heerlijk om weer al jullie belevenissen te lezen, Lekker die vis!! hopelijk is het er wel in gebleven en is het niet gaan"zwemmen" in je maag.
    Ik ben blij dat alles goed met jullie is..
    Gisteren naar een concert geweest van VIVIT,was erg mooi! inmiddels valt hier de regen met bakken uit de hemel! maar bij jullie regent het ook begrijp ik..al is de temperetuur iets hoger! gezellig dat jullie met elkaar ook echt toeristen uitstapjes maken. Leuk Jantineke dat je een eigen kleuterklasje heb! ik zie je het helemaal doen.
    LIeve mensen veel sterkte met alles, ik denk aan jullie... De bescherming en de Zegen van God toegebeden voor elke dag...

• 27 Februari 2011 - 21:13

Hans Ouwerkerk:

leuk dat jullie het zo goed naar je zin hebben en aunt tineke ....staat ook wel leuk!!
    Mooi om zoveel goed werk te doen! Enne: zaterdagavond jl.. goed werk... pa .. ma... vivit.. GREAT!!!

• 28 Februari 2011 - 10:42

Remco & Esther:

Lieverds!!

Fijn weer een heel verhaal met gave foto's! Dik genieten dus!
    Gaaf zeg dat Jantineke spelletjes maakt voor de kids, lijkt me heerlijk om te doen!! En jullie zien een heleboel mooie dingen :D
    Jeroen, jij aan de vis? Echt nooit gedacht, maar wel fijn dat het wel goed smaakt... wij zouden dat nooit doen ;)

Nou leukerds! Tot snel, ik zal binnenkort weer is mailen met een update :D

Dikke afrikaanse knuffels!

• 28 Februari 2011 - 12:12

Janneke Maan:

Leuk jullie te volgen! Klinkt goed allemaal, hoewel die krab niet aan mij besteed zou zijn... Heel veel blessings verder!!

• 28 Februari 2011 - 12:51

Jaap & Jetty:

Heel leuk om jullie verhalen te lezen!
    We ruiken en proeven a.h.w. het afrikaanse leven met jullie mee.
    Geweldig dat jullie zo genieten van het hele gebeuren daar. Dat belooft nog wat!!!
    We blijven jullie volgen hoor.
    Zegen en groetjes.

• 28 Februari 2011 - 15:23

Nog Een Keer Je Zusj:

Tien, als je leert hoe dat afro invlechten moet.. :D dan wil ik dat weer leren van jou, lijkt me vet om te kunnen doen!! Hoelang heeft het erbij jou in gezeten?

Dikke kus je lieve zusje ;)

• 28 Februari 2011 - 18:49

Han:

WOW!!!! die video met de dolfijnen, echt super tof!!!!

• 01 Maart 2011 - 19:23

Gert En Sjanie:

Lieve neef nicht, eindelijk tijd gevonden/genomen om al jullie reisverslagen te lezen. Wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt! Leuk om te lezen dat jullie allebei jullie eigen werkzaamheden hebben. Daarnaast hebben jullie gelukkig ook tijd om te genieten van de omgeving. We wensen jullie nog veel werkplezier toe en een goede tijd. groetjes,oom Gert en tante Sjanie