krokodillen - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu krokodillen - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Jeroen en Jantineke Grootendorst - WaarBenJij.nu

krokodillen

Door: Jeroen en Jantineke

Blijf op de hoogte en volg Jeroen en Jantineke

06 Maart 2011 | Kenia, Mombassa

Na een week van bezig zijn in het kindercentrum is Jantineke alweer een heel eind gevorderd met haar volgende spel wat ook voor de kleuterschool gemaakt wordt. Het eerste spel wordt bijna elke dag gebruikt en dat is natuurlijk heel leuk! Jeroen is weer druk bezig geweest met de nieuwe website en het verzamelen van alle benodigde informatie daarvoor en ook is zijn er weer extra mogelijk heden gemaakt voor de database.

Vorige week zijn we ook op zondag naar Dickson gegaan om zo ook een keer deze dag mee te maken. Allereerst zijn we met de jongste kinderen mee geweest naar de kerk. En wij maar klagen dat er zoveel herhaling in de opwekkingsnummer zitten, hier kunnen ze er helemaal van van. De zangdienst duurde ongeveer 3 kwartier, het eerste nummer heeft daar 25 minuten van in beslag genomen. In het swahili dus hebben we er niets van verstaan. Het tweede nummer (ook in het swahili) duurde ongeveer 15 minuten en tenslotte het laatste nummer de resterende 5 minuten, maar deze was wel in het engels.
Daarna zijn we met de kinderen meegegaan naar de zondagsschool waar ze een bijbelvers uit hun hoofd hebben geleerd en het vers van vorige week nog een keer hebben opgefrist. Dit ging grotendeels in het engels zodat we er ook nog konden volgen.
Al met al een hele andere dienst dan wij gewend zijn en eerlijk gezegd hebben we er zelf niet heel veel aan gehad. Wel zijn we gevraagd om een andere keer de zondagsschool te leiden en dan zouden we er onze eigen draai aan kunnen geven door de kinderen een bijbelverhaal te vertellen en iets te laten knutselen of kleuren.
De rest van de dag zijn de kinderen allemaal lekker aan het spelen of moeten ze hun huiswerk maken (de kinderen krijgen hier al huiswerk in de 1e klas (groep 3), hun kleren wassen, strijken, koken. De dingen die normaal gesproken door de huismoeders gedaan worden.
Al met al een hele andere zondag dan de rustdag die wij gewend zijn.

Zaterdag (gister) is oudste “Duncan” van de Crossroads Fellowship getrouwd en we hebben hun dienst bezocht. De trouwdienst is het samen met het burgerlijk huwelijk en werd door de voorganger geleid. Het was voor ons heel leuk om dit zo te beleven. Je ziet dan ineens toch Keniaanse tradities boven komen en ook veel mensen in Afrikaanse kledingstijl. Omdat de Crossroads gemeente een internationale gemeente is was het niet echt Keniaans maar dat gaan we waarschijnlijk ook nog een keer meemaken! (er staan nog 2 bruiloften op de planning in de tijd dat wij hier hopen te zijn)

Na de trouwdienst hebben we een bezoek gebracht aan “Mamba Village. Hier komen we langs als we van ons huis naar Croasroads lopen. Mamba is het Swahili voor krokodil en we hebben dus een krodillenboerderij bezocht. Wij dachten dat daar een paar krokodillen zouden zijn maar dat blijken er dus 10 duizend te zijn!!! Ze worden daar dus gefokt waarbij de meeste eindigen als krokodillenvlees wanneer ze 1,5 meter groot zijn. We hebben deze keer niet het vlees geproefd. Maar ook is er een soort dierentuin van krokodillen!
Echt indrukwekkend hoe weinig die beesten op een dag doen. De meeste liggen alleen maar een beetje te slapen in het water of op het land. Maar om 5 uur is het voedertijd en dat weten ze! Zo lief en vredig als ze eruit zien tijdens hun slaap, zo hard klappen de kaken dicht om een stuk vlees te pakken te krijgen. Daar wil je echt niet tussen zitten!
Na het bezoekje aan BIG DADDY, de krokodil van meer dan 100 jaar oud, hebben we de jonkies bezocht en daar nog wat leuke foto's mee gemaakt. Deze jonkies zijn ongeveer 8 maanden oud en groeien op in grote dicht basins.
Als je trouwens de foto's bekijkt, schik niet, er is ons verteld dat ze niet bijten en dat hebben ze gelukkig ook niet gedaan.

Behalve krokodillen was er ook een botanische tuin met nog veel meer dieren die je niet in het wild wilt tegen komen: slangen, spinnen, schorpioenen etc. Maar daar zitten ook weer veel mooie dieren tussen. Ook hebben we genoten van de orchideeen en andere planten en diverse soorten vissen en zeedieren. Fantastisch om te zien hoeveel verschillende creaties er op deze wereld zijn.

Om jullie gerust te stellen willen we nog even melden dat de regen alweer verleden tijd is. We lopen zo snel mogelijk van schaduw naar schaduw en genieten van de heerlijke 33 graden, stralend blauwe lucht en veel stel warm om je op het strand te begeven!

We zien uit naar jullie reacties en nog maals de link voor de foto's:

Veel liefs en groeten uit Mombasa,

Jeroen en Jantineke

• 06 Maart 2011 - 14:20

Paps Chris:

Geweldig om te lezen wat jullie allemaal meemaken. Geniet ervan. Het is een beetje zegen op jullie werk. enne laat die kindertjes maar eens zien hoe we hier in Nederland een kerkdienst houden met een mooi verhaal enzo.
    Een dikke kus, ook van Liesbeth

• 06 Maart 2011 - 15:29

Heleen:

Ik heb weer genoten van jullie verhaal;-)

Wij bidden voor jullie!

• 06 Maart 2011 - 16:00

Tante LIA :

Lieve dappere neef en nicht!! dat jullie een (ook al istie klein) krokodil durven vast te houden! erg stoer! het zijn wel leuke foto's in ieder geval leuk voor later.... geweldig om te lezen dat jullie het goed naar jullie zin hebben. Je haar zit erg leuk jantineke! zit dit er nog in als je over 100 dagen thuis ben? leuk dat jullie een keer de zondagschool gaan doen, ik zal maar niet te lang gaan vertellen want dat zijn ze niet zo gewend denk ik. sterkte ermee! en tot het volgende reisverslag maar weer! het is erg leuk om het iedere keer weer te lezen... heel veel liefs van mij

• 06 Maart 2011 - 17:13

OmaGrootendorst.:

Lieve Jeroen en Jantineke. Het was mijn plan om een mail te sturen maar keek even of er een mail was en jawel daar waren jullie alweer met een leuk verhaal en foto,s. Ik heb ze gezien maar doe iets nog niet goed.Romke zal vanavond wel langs komen zoals gebruikelijk zondags en die weet wel raad. Er zijn mensen die het onzin vinden dat ik een laptop heb maar dat is toch zo fijn contact met jullie Sape en Binnie. Wat mooie foto,s van jullie samen. Nou ik geen krokedilletje op mijn arm. Gelijk hebben jullie dat vlees niet te eten want jullie hadden ook wat last van de maag begreep ik.Hoe gaat het daar mee? Ik weet hoe vervelend dat kan zijn ik raakte wel kilo,s kwijt maar was niet blij met de ander vervelende gevolgen. Wij houden het maar op hollandse kost en Mirjam en Arno met Vincent kwamen eten, we hadden gebakken aardappels met o.a.peertjes nou dat was smullen voor ze en ik genoot er van. Als jullie weer terug komen en we het mogen beleven dan mogen jullie wel een keer kiezen wat we eten. Pas in de krant een artikel over reizen in Kenia daar staat ook wel vaak bij wat er het meest gegeten wordt.Wat je schreef over de vele soorten dieren beaam ik volledig. We kijken vaak naar natuur programma,s en steeds weer andere nooit geziene dieren te zien Wat is onze God een grote God . Vaak ook de uitleg er dan bii ik ben altijd weer verwonderd hoe de natuur in elkar zit. In de natuur zien we Zijn grootheid en daar mogen jullie op een eenvoudige manier over vertellen en voorleven Dat is niet gemakkelijk ook niet in ons land waar we het zo goed hebben en denken alles zelf te kunnen. We mogen vragen om Zijn hulp en dan doen jullie en wij met en voor jullie.Nu dus even geen mail WE zien uit naar meer verhalen en de hartelijke groeten ook van opa ,oma JeltjeGrootendorst.Je hebt gewonnen Chris!1

• 06 Maart 2011 - 18:29

Heidi:

Hai
    Leuk om weer een verhaal te lezen van jullie avonturen...en de foto's spreken voor zichzelf,het gaat jullie goed zo te zien.....toppie hoor...

X

• 06 Maart 2011 - 19:26

Tessa:

Zo dat is wel mega lang 1 zo'n nummer! Dat is inderdaad niks vergeleken met ons!
    Stoer zeg dat jullie die krokodillen durfden beet te houden! Mooie foto's ook van die andere dieren!
    Liefs Tessa

• 06 Maart 2011 - 19:44

Remco & Esther:

He jakkie zijn we niet de eerste die iets posten :P hadden we zo op gehoopt. Wij zitten lekker op zondag jullie blog te lezen, heerlijk genieten hoor! Die kerkdienst is inderdaad een hele andere belevenis dan die bij ons... vooral in de PKN gemeente haha.
    Krokodillen... hmmm zijn het nu jullie lievelingsbeestjes? Leuk als huisdier ofzow, is weer wat anders dan een Yoop en Loesje ;)
    Vandaag nog eventjes in jullie huisje geweest, het luchtbed is opgezocht en de grootste voorbereidingen voor het aankomende weekend zijn gemaakt. Dus gaat helemaal goedkomen.
    Nou leukies, wij gaan een spelletje doen. O ja Jan-Henk en Suus zijn ook behoorlijk aan de Carcasonne, (Remco vind dat ook wel een leuk kadootje voor zijn verjaardag, dus als jullie terug komen weten jullie iets te geven haha.) daar hebben we al een aantal keer dat gespeelt, heel gezellig.

Hele dikke knuffels, van die hollandse... niet die zweterige Afrikaanse, of hebben jullie dat nog niet meegemaakt? ;)
    En kusjes!!

• 06 Maart 2011 - 19:44

Ada:

Hallo Jantineke en Jeroen

Wat een ondernemende nichten en neven hebben wij toch in de familie
    Heb genoten van jullie verhaal en ook van de mooie foto`s.
    Prachtig!

een lieve groet ada

• 06 Maart 2011 - 20:59

Ma Pronk:

Hallo lieve Jantineke en Jeroen,
    Leuk weer wat van jullie te lezen. Geweldig dat jullie een zondag in het huis hebben door gebracht. Weten jullie weer een opdracht om daar te doen. Bijbel kennis is heel belangrijk, als je een verhaal vertelt gebruik er dan veel platen bij. Eigenlijk zou je flanelbord platen moeten gebruiken dan kan je het verhaal met de platen opbouwen.
    Was die krokodillen farm ook in ons boekje genoemd of is dat weer wat anders. Wie had ooit kunnen denken dat jullie krokodillen vast zullen houden. Geef mij maar een hond of een poes, daar kan ik beter mee overweg. Die liggen nu hier heerlijk te slapen.
    Ik bid voor jullie kus Ma Pronk

• 06 Maart 2011 - 23:23

Klasina:

Hoi J&J, wat onwijs gaaf die foto's en jullie verhalen van de afgelopen tijd!!
    Genieten hoor!!!d
    Gaan jullie ook nog snorkelen in de Indische Oceaan? Dat is een echte aanrader. Vraag even aan Ria waar wij toen geweest zijn en kijk of zij het voor je kan regelen. Echt onwijs gaaf, moet je doen als het kan!!!

Greetzzzzzzz (beetje laat na m'n avonddienst ;)
    Klasina

• 07 Maart 2011 - 14:54

JH En Suus:

Nog minder als 100 dagen en dan zijn jullie alweer in NL! Wat gaat de tijd toch snel!

Gave foto's en verhalen weer. En wat Es zegt klopt hoor, Carcasonne is leuk!

Dikke kus van ons!

• 07 Maart 2011 - 17:04

Peps!:

Yoow Kids! Mooi verhaal! Je had toch wel wat krokodillenvlees in de vriezer kunnen doen? Als we komen kunnen we proeven, ik ben nieuwsgierig naar alle smaken! Voor de invulling van jullie kinderdiensten kunnen we wel wat Ellie en Rikkert CD's meenemen! Hollands is zo makkelijk aan te leren. Eindelijk heb ik weer internet aan boord, na een aantal weken tobben. Kuz en Big Hugz, Peps(!)

• 07 Maart 2011 - 18:38

Gert En Sjanie:

Hoi lieve neef en nicht, leuk te lezen wat jullie allemaal meemaken. Fijn dat jullie het zo goed naar jullie zin hebben. Geniet er nog maar van! groetjes, Gert en Sjanie

• 08 Maart 2011 - 17:19

Steef:

heey
    hoe is het ernou mee. zo te zien gaat het lekker. het ziet er erg mooi uit. geniet er van en veel plezier daaro en suc6 met werken vedder. miz jullie kus hvj

• 08 Maart 2011 - 18:12

Ria Stigter:

Dat was weer volop genieten met het lezen van jullie verslag en het bekijken van de nieuwe foto's. Voor mij was het helemaal nieuw op te horen dat krokodillenvlees wordt gegeten, nooit eerder van gehoord. Wat een leuke foto's van jullie met de jonge krokodillen op jullie armen. Als jullie weer terug zijn in Nederland dan hebben jullie nog maanden nodig om alles te verwerken wat jullie allemaal beleven daar in Kenia. Dus ... geniet er nog maar volop van en veel plezier met jullie werk daar.

Hartelijke groeten, Ria

• 08 Maart 2011 - 23:19

Marjan En Rob:

Hi Jeroen en Jantineke, fijn dat jullie het zo goed hebben, daar en met elkaar en met de Heer. De foto's vind ik geweldig! En dat autoverkeer lijkt op Parijs in de jaren 70, maar dan met lekker weer en wat stoffiger. Ik ben blij dat jullie zoveel kunnen doen bij het DCC en zoveel mensen ontmoeten, dat moet ook heel leuk zijn. Doe de hartelijke groeten aan Ria en Matheka en hun kinderen als je wilt, God's zegen voor jullie allen.

• 08 Maart 2011 - 23:19

Marjan En Rob:

• 09 Maart 2011 - 10:02

Jochum En Sarie:

Beste Jeroen en Jantineke,
    Wat leuk om jullie reisverslagen te lezen. Zo krijgen we een goed beeld van wat jullie daar doen en beleven. Een tijd om nooit meer te vergeten!
    Een hartelijke groet vanuit het Haagse.
    Gods zegen bidden we jullie toe.
    Een hartelijke groet.

• 09 Maart 2011 - 11:25

Cor En Marja:

Echt geweldig wat jullie allemaal al hebben meegemaakt in die 2 maanden dat jullie daar zitten. Ontzettend leuk om de foto's te bekijken.
    enne... ik ben stiekem wel een beetje jaloers hoor, 33 graden. Lijkt me heerlijk.
    We kijken uit naar het volgende verslag. Geniet ervan en Gods zegen.
    Liefs Cor en Marja.

• 09 Maart 2011 - 14:45

Wim En Anne-Marie:

Krokodillen, aaaah!!!!

He lieve gasten leuk om weer even wat te lezen, gelukkig dat het weer ook weer beter is! De afgelopen dagen waren hier ook erg lekker, een heerlijk zonnetje en een strakblauwe lucht. De weerberichten zijn echter niet zo best de komende dagen maarja, dat is Nederland he! :)

Ik ga de overige foto's nog even bekijken, geniet daar, veel succes bij alles wat jullie doen en we denken uiteraard aan jullie!

Liefs,

Wim en Anne-Marie

• 10 Maart 2011 - 13:55

Ralph:

He daar! Ziet er weer heel bijzonder uit! Groet Ralph

• 13 Maart 2011 - 11:10

Sem, Thymo, Collette:

Hoi lieve Jantineke en beste (zal ook wel lieve zijn, maar ik ken je niet, haha) jeroen, ik ga zo op mijn gemak jullie verhalen lezen. De Bobo is failliet sinds jij er niet meer bent, Myrna is weg Lisa is vorige week vertrokken in de 3 jaar dat Sem en Thymo bij de Bobo zitten, is het pesoneel net zo veel gewiseld als dat ik van onder...d wissel, echt te gek voor woorden. Maar kinderen zijn zo flexibel passen zich zo makkelijk aan, wat is er dan met de 3 R's gebeurt bij een BSO, die zouden toch bovenaan moeten staan. Nu zit er natuurlijk wel een regelmaat in, een regelmaat van het komen en gaan van personeel. Maar wat is het alternatief als werkende mam? Jullie site ziet er geweldig uit en tot nu toe zie ik leuke berichten, hartstikke fijn. dan zeur ik over wisselende BSO krachten, dat valt natuurlijk in het niet gezien de leefstijl van de mensen waar jullie je nu onder begeven. Weer zo'n verwende Nederlandse.......
    Ik zal jullie site in de gaten houden, dikke zoenen van ons xx

• 17 Maart 2011 - 10:27

Marleen:

He avonturiers, lekker verhaal weer hoor uit Kenia. Geniet er elke keer weer van. Bedankt dat jullie er de tijd voor nemen om jullie ervaringen met ons te delen. Super! Een aantal weken geleden hebben we een super grote kaart opgestuurd van alle kinderen uit W4C. Is die al aangekomen? We zijn benieuwd ...... Liefs en we zien uit naar een volgend verhaal... Be blessed to be a blessing!

• 17 Maart 2011 - 19:07

Nellie Wanjala:

leuk verslag, ernstig heftige kleur voor half 11 in de avond. leuk om samen te gymen.
    groet en tot volgende week!

• 18 Maart 2011 - 10:04

Jaap, Mirjam Lisanne:

Hoi Jeroen en Jantineke!

Nu pas hebben we jullie verhalen gelezen, we vinden het erg leuk om te lezen!
    Geniet er van, Gods Zegen en Lieve groet uit Heerjansdam